Under juli månad ökade försäljningen av diesel och E85 - bensin minskade

Under juli månad minskade försäljningen av bensin med ca 7 %, medan försäljningen av diesel och E85 ökade med ca 13 respektive 10 %. Juli är en reseintensiv period som brukar återspeglas i drivmedelsförsäljningen. Allt enligt preliminär statistik från Svenska Petroleum Institutet SPI.

Försäljningen av bensin uppgick i juli 2010 till ca 451 800 m3 och sjönk därmed med ca 32 600 m3 eller ca 7 % gentemot samma månad förra året. Ackumulerad försäljning av bensin januari – juli 2010 var ca 2 668 900 m3. Även det är en minskning med ca 7 %.

Dieselförsäljningen under juli fastställdes till ca 410 400 m3. Det är en ökning med ca 48 500 m3 eller ca 13 %. Även den ackumulerade försäljningen av diesel ökade med ca 9 % och uppgick till ca 2 924 600 m3.

- ”Vi ser framför allt en ökad ekonomisk aktivitet men även fler personbilsdieslar slår igenom även i juli, säger Ulf Svahn VD på SPI”.

Försäljningen av E85 nådde i juli ca 19 900 m3, en ökning med ca 1 800 m3 eller ca 10 %. Ackumulerat var försäljningssiffran 116 400 m3, en ökning med ca 26 500 m3 eller ca 29 %.

- "Juli månad och semestertider är en period då drivmedelsförsäljningen traditionellt stiger och så även i år men trenden ned på bensinen med ca 7 % ligger kvar”, säger Ulf Svahn VD på SPI”.

Eldningsolja 1 såldes i ca 35 300 m3 under juli månad. Det är en minskning med ca 9 %. Den ackumulerade försäljningen beräknades till ca 602 400 m3, en ökning med ca 15 %.

Alla siffror enligt preliminär statistik från Svenska Petroleum Institutet.

För ytterligare information kontakta

Ulf Svahn, VD SPI Svenska Petroleum Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-537 88 00, E-post: ulf.svahn@spi.se

Göran Lindell, Biträdande Direktör Svenska Petroleum Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070- 070-254 14 59, E-post: goran.lindell@spi.se

Svenska Petroleum Institutet (SPI) är en branschorganisation för företag inom Petroleumsektorn. SPI tillvaratar och främjar medlemsbolagens intressen samt sprider kännedom och skapar förtroende för branschen som även är aktiv inom framtagning och distribution av förnybara drivmedel och andra energislag. SPI är även ett expertorgan inom branschens arbetsområden. SPI följer, bevakar och analyserar såväl den nationella som den internationella marknaden för olja, alternativa och förnybara drivmedel. SPIMFAB och Släckmedelscentralen SMC AB är bolag med nära anknytning till SPI. Läs mer på www.spi.se