Tala med blanketterna varhelst du befinner dig

Report this content

Tala med blanketterna varhelst du befinner dig Drop IT och IBM lanserar lösningar som gör att användare kan fylla i företags och myndigheters e-blanketter och rapporteringsformulär över telefon. Förutom röststyrning kan användarna nå blanketter och formulär via webbläsare, handdatorer och mobiltelefoner med WAP. Lösningarna baserar sig på Drop ITs verktyg Superform för konstruktion och publicering av intelligenta blanketter och gränssnitt. Drop IT, affärspartner till IBM, har integrerat Superform på IBMs WebSphere-plattform. Superform är en applikation som kan arbeta samtidigt i de fyra miljöerna webbläsare, handdatorer, mobiltelefon med WAP och röst. Användaren kan därmed kommunicera med sina verksamhetssystem varhelst han/hon befinner sig genom att tala eller skriva in information. Oavsett vilken kommunikationskanal användaren väljer, lagras informationen direkt i databasen och övriga verksamhetssystem uppdateras automatiskt. Den mobila lösningen integrerar ärendehanteringens olika delar och användarna kan följa ärendets gång via Internet. Detta ger nya möjligheter för kunder inom exempelvis hälsosektorn, tjänsteföretag, hemtjänst och mobiloperatörer där insamling av data för tidrapporter, orderhantering, journaler och bokningssystem är av högsta vikt. Produkterna från IBM som ingår i Drop ITs lösning är Websphere Portal Server som möjliggör access till Superforms blanketter via html- och wml- webbläsare. DB2 everyplace gör det möjligt att använda Superform på handdatorer och vid behov synkronisera med företagens databaser. Genom att utnyttja WebSphere Voice Server kan användaren fylla i blanketterna från en vanlig telefon. Drop IT och IBM Mobile Partner Innovation Center i Helsingfors har gemensamt utvecklat stödet för portlets för kommunikation mellan handdatorer och företagsbaserade databaser samt för röststyrningsfunktionen. "Att vara en advanced partner till IBM är ett erkännande och att vårt verktyg är en av huvudkomponenterna på deras webbplattform är en stark kvalitetsstämpel. Vi är nöjda med att kunna leverera ett av de bästa verktygen för mobila lösningar", säger Jesper Nyhlin, VD för Drop IT. För ytterligare information: Jesper Nyhlin, VD, Drop IT Tel: 08-506 556 02, 0709-60 70 80 E-post: jesper.nyhlin@dropit.se Karin Hanses, Partneransvarig för DropIT, IBM Svenska AB Tel: 08 793 35 13 / 070 793 35 13 E-post: khanses@se.ibm.com SMS Text Mail: 0707933513@sms.tele2.se Om Drop IT Drop IT levererar avancerade it-lösningar, programvaror och koncept för att stödja företag och organisationer att skapa effektiva och profilerade it-miljöer. Drop IT bildades i november 1996 och består idag främst av projektledare, systemutvecklare och konsulter. I koncernen ingår dotterbolagen Superform AB, Interactvive Meeting Sweden AB och GS2 Webhosting AB. Bland Drop ITs kunder återfinns Cancerfonden, Respons, Cap Gemini, Ernst & Young, IHM Business School, Baxter Medical, Europolitan Vodafone, Din Del, och SAS Institute samt ett flertal kommuner och landsting. För vidare information besök: www.dropit.se Om IBM IBM är världens största IT- företag med 320 000 anställda globalt. I Sverige arbetar 3250 personer för IBM. År 2001 omsatte IBM globalt 85,8 miljarder dollar och visade en vinst på 7,7 miljarder ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00790/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00790/wkr0002.pdf