Fatburen hyr ut 6 100 kvm till Landstinget och Kommunförbundet

Fatburen hyr ut 6 100 kvm till Landstinget och Kommunförbundet Stockholms Län Det stora pågående kontorsprojektet Fatburen på Södermalm i Stockholm har hyrt ut sammantaget 6 100 kvm till Landstinget och Kommunförbundet Stockholms Län till ett sammanlagt hyresvärde av 133 Mkr. Fatburen samägs av fastighetsbolagen Drott AB (publ) och Atrium Fastigheter. Projektet Fatburen, den stora om- och tillbyggnaden av Konsums tidigare industrianläggning på Södermalm i Stockholm, startade 2001 och löper enligt plan. Arkitekt är Gert Wingårdh. "Fatburen är ett av Stockholms intressantaste projekt just nu. Planlösningen erbjuder stor flexibilitet och den spännande arkitekturen tilltalar många", säger Jan Ahlinder, VD för KB Fatburssjön 5. Avtal har nu träffats med Samhällsmedicin och Regionplane- och trafikkontoret inom Landstinget samt Kommunförbundet Stockholm Län om nya lokaler i Fatburen. Inflyttning kommer att ske i anslutning till årsskiftet 2004/05. Hyresavtalen löper på 8 år och har ett sammanlagt hyresvärde av drygt 133 Mkr. "Avsikten är att vi skall öka samverkan mellan Landstingets enheter och även mellan Landstinget och Kommunförbundet säger Mora Kallner, chef för Samhällsmedicin. "Genom att sitta tillsammans kan vi också effektivisera lokalutnyttjandet och kontorsfunktionerna". Tidigare har Skatteverket och Brann patentbyrå tecknat hyresavtal i Fatburen. Av knappt 45 000 kvm kontorsyta i projektet är nu drygt 36 000 kvm uthyrt. Atrium Fastigheter AB och Drott AB (publ) genom KB Fatburssjön 5 Kontaktpersoner: Jan Ahlinder, VD KB Fatburssjön 5 (telefon 08-506 004 03), eller Mora Kallner, Samhällsmedicin (telefon 08-517 765 66), Sven Inge Nylund, Regionplane- och trafikkontoret, (telefon 08-737 44 46), Bernt Lindstenz, Kommunförbundet Stockholms Län, (telefon 08-615 94 08). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/23/20040123BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/23/20040123BIT00570/wkr0002.pdf