Malmögalan "Stjärna till stjärna" sätter handledare i fokus

Report this content

Torsdag den 14 februari anordnar fem gymnasieskolor i Malmö tillsammans galan Stjärna till Stjärna. Evenemanget är skolornas sätt att sätta fokus på de viktiga handledare inom yrkesutbildningarna i hotell- och turistbranschen.

Det är Drottning Blankas gymnasieskola, Fria Läroverken, Vipan, Malmö Lärlingscenter och Malmö Borgarskola som med galan vill uppmärksamma de personer och företag inom besöksnäringen som engagerar sig i eleverna. Genom sina samarbeten med skolorna bidrar dessa företag till att höja statusen på de gymnasiala yrkesutbildningarna och till att säkra återväxten inom branschen.

Företagen inom besöksnäringen som ställer upp med praktikplatser och handleder eleverna hyllas under morgonen med prisutdelningar. Juryn består av personer från skolor som erbjuder hotell- och turistutbildningar. Elever, lärare och medarbetare har röstat fram de bästa handledare och företag som tar emot elever. Företag som Martin&Servera, Clarion hotel, Swiss Education group och Scandic hotel medverkar och sponsrar evenemanget.

- Vi är mycket stolta över att få vara delaktiga i att inspirera och vägleda framtida talanger, samt att säkra återväxten till branschen. Det är ett stort och värdefullt arbete att ta hand om ungdomar på absolut bästa sätt, säger Henric Carlsson på First Hotel Jörgen Kock, vinnare i kategorin "Årets APL-företag" 2018.

Galan går av stapeln den 14 februari från kl 8-10 på Clarion Hotel Malmö Live. För mer information om galan - kontakta Annika Olsson på Fria Läroverken; 070-365 25 00 eller Ulrika Armano på Drottning Blanka gymnasium; 072-201 95 20.

Jenny Wahlberg, kommunikationschef

jenny.wahlberg@academedia.se

Drottning Blankas Gymnasieskola grundades 1996 och idag har vi 27 gymnasieskolor på 23 orter runt om i Sverige. Alla våra skolor ligger centralt och är personliga med god sammanhållning, skön stämning och engagerad personal.