Dryckesgigant köper atmosfärsvatten

Report this content

En multinationell dryckestillverkare kommer att utvärdera Drupps system för atmosfärisk vattenutvinning i sin anläggning under tre månader vilket kan bli startskottet för atmosfären som ny hållbar vattenkälla inom global livsmedelsindustri.

–Det är ett kvitto på att livsmedelsindustrin på allvar börjar intressera sig för atmosfäriskt vatten som ett storskaligt och hållbart vattenalternativ nu när Drupps modell för effektiv vattenutvinning även gör det ekonomiskt lönsamt, säger Peter Silfwerbrand, VD på Drupps.

Drupps skall till dryckesgiganten leverera en mobil demoversion av Drupps System med kapacitet att dagligen producera ca 800 liter rent destillerat vatten direkt från atmosfären för testning och utvärdering med syftet att hitta en långsiktigt hållbar lösning på en tilltagande vattenbrist i sina produktionsanläggningar runt om i världen.

–Vårt mål är att göra atmosfärisk vattenutvinning lönsamt för de stora vattenanvändarna och för det krävs skalbarhet, energieffektivitet och flexibilitet att anpassa sig till väderomslag, och dit har vi nu nått, säger Peter Silfwerbrand.

Peter Silfwerbrand, CEO, +46-(0)70-652-3553, peter.silfwerbrand@drupps.com

Drupps är ett svenskt vatteninnovationsföretag som utvecklar storskaliga och kostnadseffektiva system för vattenproduktion från atmosfären med syftet att minska användningen av icke-hållbara vattenkällor.

Taggar: