• DTZ/

Transaktionsvolym 700 miljarder kronor i Europa, en ökning med 18%

Undersökningen Investment Market Update Q3 2011 från DTZ Research visar;

• Kommersiella fastigheter för 700 miljarder kronor har omsatts i år (jan-sept) i Europa; 18% mer än motsvarande period förra året.
  • Under tredje kvartalet 2011 omsattes kommersiella fastigheter till ett värde av 234 miljarder kronor. Jämfört med andra kvartalet i år innebär det en minskning med 3%.
  • Flera av fonderna har ändrat fokus från att resa nytt kapital till att investera.
  • Handelsfastigheter dominerade med 36% av investeringsvolymen tredje kvartalet.

-       Aktiviteten följer inte samma mönster över hela Europa. I Frankrike och Tyskland ökade transaktionsvolymen mellan andra och tredje kvartalet, medan Storbritannien såg volymerna sjunka, säger Karin Witalis, Head of Research, DTZ Sweden. Tyskland är helt klart den mest dynamiska marknaden i Europa just nu. För Frankrike innebar ökningen under Q3 en återgång till normala nivåer. Den sjunkande aktiviteten i UK beror främst på ett begränsat utbud av attraktiva objekt till salu.

Den främsta köparkategorin under kvartalet var Private Property Vehicles, dvs olika former av onoterade fastighetsfonder, vilka stod för 40% av investeringsvolymen. Denna köparkategori har ökat sin marknadsandel stadigt de senaste 15 månaderna. Det hänger samman med att flera av fonderna har ändrat fokus från att resa nytt kapital till att investera det man har. Detta trendbrott finns beskrivet i rapporten the Great Wall of Money från DTZ Research (Sept. 2011).

Sett till fastighetsslag dominerade handelsfastigheter med 36% av investeringsvolymen under tredje kvartalet. Kontor var näst störst med 35%.

För helåret 2011 prognostiserar DTZ en transaktionsvolym i Europa på cirka 990 miljarder kronor, vilket är 6% mer än vad som omsattes 2010. För 2012 är prognosen 1 100 miljarder kronor eller 11% mer än 2011. Prognosen förutsätter dock att Europa kommer till rätta med sin skuldproblematik.

-          Prognosen för Sverige är en transaktionsvolym på cirka 100 miljarder kronor 2011 och något lägre 2012, avslutar Karin Witalis.

För ytterligare information kontakta:

Karin Witalis

Head of Research Sweden

Email: Karin.witalis@dtz.com

Om DTZ

DTZ har gedigen kompetens inom strategisk fastighetsrådgivning och genomförande. Det gör att vi kan hjälpa fastighetsägare, investerare och hyresgäster med allt som rör fastigheter - oavsett om det handlar om värdebedömningar, analyser vid köp eller försäljning av fastigheter, fastighetsportföljer eller fastighetsbolag, hitta nya lokaler, omförhandling av hyreskontrakt eller utveckling av köpcentrum och butiksfastigheter.

Det centrala i DTZ:s filosofi är att leverera fastighetsrelaterade tjänster baserade på lokal kännedom och erfarenhet. Den svenska verksamheten har ca 85 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Norrköping och Karlstad. Den globala verksamheten är börsnoterad i London och har mer än 10 000 i vårt nätverk på 143 kontor i 43 länder världen över. www.dtz.com

Taggar: