Eva Tornberg lämnar över till Åsa Josell som ny R&D-chef på DUG Foodtech

Report this content

DUG Foodtech är stolta över att meddela att Åsa Josell tillträder rollen som chef för forskning och utveckling (R&D) och tar plats i företagets ledningsgrupp. Hon efterträder därmed företagets grundare, Eva Tornberg, som fortsätter i bolaget som Senior Advisor. Åsa Josell kommer närmast från en roll som Innovation & Product Development Director på Atria Sverige och har tidigare haft ledande befattningar inom produktutveckling och innovation på Findus och Campbell Soup.

Åsa Josell har en gedigen och bred erfarenhet inom strategiskt innovationsarbete inom FMCG-sektorn och en stark kommersiell kompetens. Hennes erfarenhet innefattar hur produktutveckling och innovation inte bara kan bidra till hållbar tillväxt utan också stärka varumärken och skapa värde både inom dagligvaruhandeln och Food service. I sin nya roll på DUG Foodtech kommer Åsa att ansvara för kommersialiseringen av den forskning och de innovationer som professor Eva Tornberg har utvecklat, med fokus på att skapa hållbara och konkurrenskraftiga produkter för framtidens livsmedelsmarknad.

"Jag brinner för att påverka framtidens mat mot en mer hållbar konsumtion. DUG Foodtech är ett företag med stor potential att spela en viktig roll i denna omställning, med sitt initiala produktutbud i form av potatisdryck och starka patent för framtida utveckling. Att få möjligheten att leda arbetet med att kommersialisera den forskning som Eva Tornberg har lagt grunden för känns särskilt ärofyllt, då hon en gång var min professor under min doktorandtid," säger Åsa Josell.

Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech, ser detta som ett avgörande steg i företagets fortsatta utveckling.

"Vi är mycket glada över att välkomna Åsa Josell till DUG Foodtech i rollen som R&D-chef. Hennes kommersiella erfarenhet och djupa förståelse för både innovation och marknadsdriven utveckling är exakt vad vi behöver för att ta nästa steg i kommersialiseringen av våra produkter. Åsa kommer att spela en nyckelroll i att föra ut våra hållbara innovationer på marknaden och säkerställa att DUG når sin fulla potential," säger Helene Nielsen.

DUG Foodtech vill rikta ett stort tack till Eva Tornberg för hennes ovärderliga insatser som grundare och innovatör. Hennes vision och banbrytande arbete har lagt grunden för hela bolaget och vi är glada att även fortsättningsvis ta del av hennes kunnande och kompetens i rollen som Senior Advisor.

DUG Foodtech ser fram emot att fortsätta sin resa mot att revolutionera livsmedelsbranschen med hållbara, innovativa lösningar under Åsa Josells ledning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör

E-post: helene.nielsen@dugfoodtech.com

Om DUG Foodtech

DUG Foodtech ska vara det naturliga valet för alla aktörer i omställningen till växtbaserade livsmedel. Bolagets affärsidé är att använda egna patenterade metoder, innovativa lösningar och kunskap för att utveckla, sälja produkter som marknaden efterfrågar. För att livsmedelsindustrin ska nå sina uppsatta klimatmål krävs förändringar. Bolaget bidrar genom sin satsning på växtbaserade livsmedel med lågt klimatavtryck, råvaror som är lättodlade och tillgängliga samt har hälsofördelar för slutkonsument. Bolaget och dess väletablerade samarbetspartners på prioriterade marknader och kanaler ger förutsättningar att växa på en global marknad, värderad till 100 miljarder US-dollar. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet DUG. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi är mycket glada över att välkomna Åsa Josell till DUG Foodtech i rollen som R&D-chef. Hennes kommersiella erfarenhet och djupa förståelse för både innovation och marknadsdriven utveckling är exakt vad vi behöver för att ta nästa steg i kommersialiseringen av våra produkter. Åsa kommer att spela en nyckelroll i att föra ut våra hållbara innovationer på marknaden och säkerställa att DUG når sin fulla potential.
Helene Nielsen, vd på DUG Foodtech