Kommuniké från extra bolagsstämma i DUG Foodtech AB (publ)

Report this content

DUG Foodtech AB (publ) (”Bolaget”) avhöll den 15 oktober 2024 extra bolagsstämma. Vid stämman fattades bland annat följande beslut.

Företrädesemission av aktier

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut om nyemission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna, i enlighet med vad Bolaget meddelat i pressmeddelande den 11 september 2024 (”Företrädesemissionen”).

För detaljerade villkor avseende Företrädesemissionen och beslutet som antogs på stämman, vänligen se kallelsen som finns tillgänglig på Bolagets hemsida, ir.dugdrinks.com.

Fullständiga villkor och anvisningar för Företrädesemissionen samt övrig information om Bolaget kommer att framgå i det informationsmemorandum som kommer publiceras med anledning av Företrädesemissionen. Memorandumet beräknas offentliggöras omkring den 18 oktober 2024.

Ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta en ny bolagsordning. Den nya bolagsordningen innehåller ändrade gränser för aktiekapital respektive antal aktier för att möjliggöra Företrädesemissionen. Vidare innehåller den nya bolagsordningen en redaktionell rättelse av bolagsnamnet.

Emissionsbemyndigande

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, under tiden intill nästa årsstämma och utöver bemyndigandet som beslutades om vid årsstämman 2024, vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om nyemission av aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning, apport eller kvittning eller i annat fall på villkor som avses i 2 kap. 5 § andra stycket 1–3 och 5 aktiebolagslagen.

Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra för Bolaget att betala ersättning i form av aktier för garantiåtaganden som fullgörs i företrädesemissionen, i enlighet med villkoren i garantiavtalen, samt att möjliggöra för Bolaget att återbetala fodringar gentemot Bolaget genom kvittning av nyemitterade aktier. Det totala antalet aktier som ska kunna ges ut med stöd av bemyndigandet ska inte vara begränsat på annat sätt än vad som följer av bolagsordningens vid var tid gällande gränser för aktiekapitalet och antalet aktier.

Incitamentsprogram till Bolagets medarbetare

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett incitamentsprogram till ledningspersoner, anställda och konsulter inom Bolaget i form av teckningsoptioner. Incitamentsprogrammet innebär i korthet en emission av högst 2 300 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i Bolaget under perioden från och med den 1 december 2027 till och med den 15 december 2027 till en teckningskurs uppgående till 2 SEK per aktie.

Incitamentsprogram till Bolagets styrelseledamöter

Stämman beslutade, i enlighet med aktieägares förslag, att anta ett incitamentsprogram till Bolagets styrelseledamöter i form av teckningsoptioner. Incitamentsprogrammet innebär i korthet en emission av högst 1 200 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i Bolaget under perioden från och med den 1 december 2027 till och med den 15 december 2027 till en teckningskurs uppgående till 2 SEK per aktie.

För mer information, kontakta:

DUG Foodtech AB (publ)

Helene Nielsen, verkställande direktör