Veg of Lund stärker patentskyddet avseende bolagets vegetabiliska smoothie

Report this content

Veg of Lund AB (publ) (”Veg of Lund” eller ”bolaget”) har fått besked från Patent- och registreringsverket att myndigheten beviljar bolagets ansökan avseende potatisemulsion som ingår i bolagets smoothieprodukt, vilken marknadsförs under namnet My Foodie®.

I bolagets prospekt publicerat inför genomförd nyemission och planerad notering av aktier på Nasdaq First North Growth Market beskrivs Veg of Lunds pågående ansökan av ett svenskt patent avseende potatisemulsion. Patentet säkerställer mer specifika rättigheter och lägger grund till bolagets internationalla patentansökan (PCT),

”Med beskedet från Patent- och registreringsverket har Veg of Lund nått ytterligare en viktig milstolpe för att skydda våra smakrika och nyttiga växtbaserade drycker”, säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund. ”Patentskyddet är viktigt för Veg of Lund och vår unika kompetens inom kombinationen av potatis och rapsolja. Vi fortsätter arbetet med att utveckla nya produkter och vi har flera pågående patentansökningar som vi bedömer har goda möjlighet att beviljas.”

Veg of Lund har sedan tidigare patent avseende en värmestabil vegetarisk emulsion bestående av potatis och rapsolja innehållande höga halter av omega 3. Mer information om bolagets patent, varumärken och andra immateriella rättigheter finns på sid 53 i bolagets prospekt daterat den 8 januari 2020.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Veg of Lund AB
Thomas Olander (VD)
E-post: thomasolander@vegoflund.se

Denna information är sådan information som Veg Of Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontakt-persons försorg, för offentliggörande den 10 februari 2020, kl 11:00 CET.

Om Veg of Lund
Veg of Lund är ett livsmedelsutvecklingsföretag med rötter i forskning vid Lunds universitet. Bolaget har en unik och patenterad metod för att producera en värmestabil vegetarisk emulsion bestående av potatis och rapsolja. Veg of Lund har lanserat My Foodie® som sin första produkt, vilken säljs hos aktörer inom dagligvaruhandel i Sverige och Storbritannien. Sedan den 10 februari 2020 är bolagets aktier noterade på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på www.vegoflund.se. Eminova Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-684 211 10 eller mejl: adviser@eminova.se.

Veg of Lund stärker patentskyddet avseende bolagets vegetabiliska smoothie