Allt fler väljer att betala digitalt

Betalning av räkningar,  överföring av pengar mellan privatpersoner, scanna varor i matbutiken, deklarera – listan kan göras lång över de funktioner i vardagen som vi löser digitalt. I Linköping kan man sedan januari 2015 betala sin parkering digitalt via Dukatens betallösning LinPark. Redan efter drygt ett år använder sig över 10 000 personer av LinPark.

Dukatens digitala betallösning innebär att kunden kopplar ett eller flera fordon till ett betalkort. När det är gjort behövs varken kort eller kontanthantering. Istället läser en kamera i parkeringshusen av registreringsskylten varpå bommarna öppnas automatisk både vid in- och utfart. På markparkeringarna används LinParks app för att checka in och ut bilen och efter avslutad parkering får användaren ett kvitto via e-post. LinPark-appen innehåller också information om priser, öppettider samt visar antalet lediga platser i parkeringshusen vilket minskar söktrafiken och underlättar för kunderna att snabbt hitta en ledig plats.

­– Den digitala lösningen gör det mycket enklare och snabbare att parkera. Många användare i LinPark uppskattar att slippa köa till p-automaterna eller att hålla reda på biljetterna till p-husen, säger Matts Skeppstedt, affärsutvecklare på Dukaten.

Hoppas på ännu fler användare

Tekniken går snabbt framåt och LinPark utvecklas ständigt, en kundpanel är med och utvärderar förbättringarna, i senaste uppdateringen går det att ha olika abonnemang direkt i LinPark.

– För dem som inte kan eller vill använda LinPark fungerar det att betala i automaterna och ta biljett i p-husen precis som tidigare. Men det kostar inget extra att använda LinPark, vi har tagit fram lösningen enbart för att det ska bli enklare att parkera i Linköping. Vi hoppas att fler än de 10 000 befintliga användarna ska upptäcka att de kan spara både tid och pengar, säger Matts Skeppstedt.

För mer information kontakta:
Matts Skeppstedt, affärsutvecklare Dukaten Parkering
E-post: matts.skeppstedt@dukaten.se

Dukaten Parkering ingår i Sankt Kors Fastighets AB. Dukaten ansvarar för genomförandet av Linköpings Kommuns parkeringsstrategi och erbjuder ljusa och trevliga parkeringsmiljöer med tillsyn och bevakning av välutbildad och kompetent personal. Tillsammans skapar vi en trygg trafikmiljö i Linköping. Vi kan parkering – enkelt, nära och säkert.

Taggar: