App hjälper bilister hitta parkering då Eddan försvinner

Efter helgen stängs parkeringen Eddan i centrala Linköping till förmån för byggnation av nya bostäder. Samtidigt byggs parkeringshuset Akilles ut med dubbelt så många platser. Under byggtiden är dock antalet platser där begränsat. Som alternativ har Dukaten öppnat en ny stor parkering på Folkungavallen med 226 platser.

För att underlätta för dem som brukar parkera på Eddan finns appen LinPark där bilisterna kan se var det finns parkeringar samt hur många lediga platser det finns i parkeringshusen.

– Parkeringssituationen kommer att påverkas under tiden vi bygger ut Akilles i och med att Eddan stänger, säger Matts Skeppstedt på Dukaten Parkering. Vi gör allt vi kan för att erbjuda alternativa parkeringar samt göra det enkelt att hitta till dem som finns. Alla våra parkeringar och kommunens gatuparkeringar finns utmärkta i vår app LinPark. Den är gratis att hämta ner och det krävs ingen inloggning för att titta i kartan.

Förutom Folkungavallen finns Dukatens befintliga parkeringshus där Druvan på Nygatan är det som har flest platser och oftast har lediga platser. Detektiven på Drottninggatan och Baggen på Kungsgatan har normalt hög beläggning.

– Under tiden Akilles byggs ut är det tyvärr stökigt både med infarter och logistiken inne i huset. Huset hålls ändå öppet under byggtiden för att inte förvärra parkeringssituationen ytterligare. Nästa sommar blir det lättare att parkera igen då Akilles står färdigt med cirka 600 platser, säger Matts Skeppstedt.

För dem som arbetsplatspendlar kan även Cupolen, Ebbepark och Linköping Arena vara alternativ. Linköping Arena har dessutom ett låst cykelförråd som ingår i månadsabonnemanget.

Fakta:

Samtliga Dukatens parkeringar samt kommunens gatuparkeringar finns utmärkta i kartan som finns både på dukaten.se och i appen LinPark. Där visas också aktuell status för lediga platser i parkeringshusen.

Dukatens parkeringar är indelade i zoner:
Gul zon är centrala parkeringar. Där går det bara att korttidsparkera.
Grön zon innehåller sju stycken parkeringar. Månadsabonnemang ger tillträde till samtliga sju.
Lila zon innehåller tio stycken parkeringar. Månadsabonnemang ger tillträde till samtliga.
Priser för alla parkeringar finns på dukaten.se

För mer information vänligen kontakta:
Matts Skeppstedt, Dukaten Parkering
telefon 070-298 80 62

Dukaten Parkering är ett dotterbolag till Sankt Kors. Dukaten ansvarar för genomförandet av Linköpings Kommuns parkeringsstrategi och erbjuder ljusa och trevliga parkeringsmiljöer med tillsyn och bevakning av välutbildad och kompetent personal. Vi arbetar hårt för att ligga i framkant med våra tekniska lösningar för att kunden ska få en smidig parkeringsupplevelse.

Taggar: