Flexabonnemang i Ebbepark möter framtidens parkeringsbehov

Nu lanserar Dukaten ett parkeringsabonnemang anpassat till framtidens arbetsliv. När allt fler företag och organisationer låter sina anställda arbeta hemifrån en eller flera dagar i veckan behövs ett bra komplement till det traditionella månadsabonnemanget. Med Flex-Ebbepark har användaren 42 dagar på sig att använda 21 parkeringstillfällen.

Flex-Ebbepark är ett abonnemang som sträcker sig över en period på 42 kalenderdagar under vilka 21 Flex ingår. En (1) Flex innebär att användaren kan parkera valfritt antal gånger under 13 timmar från första infart. På detta sätt får kunden en ökad flexibilitet att välja när de vill och kan ta bilen.

- För att nå Sveriges klimatmål behöver våra resvanor förändras och bli mer hållbara. Att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan och kanske även ta cykeln till jobbet när vädret tillåter är bägge handlingar som främjar en hållbar utveckling. Har du ett månadsabonnemang för parkering finns risken att bilen väljs varje dag för att utnyttja den investering som gjorts. Med Flex-Ebbepark hoppas vi skapa förutsättningar och incitament för att välja bort bilen när möjligheten finns, säger Mattias Nilsson, mobilitetschef på Dukaten.

Ebbepark i Linköping är inte bara en stadsdel utan den fungerar även som en testbädd för innovation och forskning inom hållbar samhälls- och stadsutveckling utifrån målen i agenda 2030. Idén till det nya parkeringsabonnemanget kom i samverkan med Sankt Kors som är initiativtagare till och en av fastighetsägarna i Ebbepark.

- Ett nytt synsätt på parkering är verkligen ett initiativ som passar perfekt in i vad Ebbepark står för. Målet är att idéerna som passerar vår testbädd sedan ska kunna implementeras i större skala på fler platser och det hoppas vi såklart ska ske även med Flex förklarar Sara Malmgren, projektledare Testbädd Ebbepark.

- Under testperioden som sträcker sig från 14 februari till 31 december, tar vi in synpunkter och förbättringsförslag av användarna och samlar på oss så mycket information vi kan. Efter testperioden tar vi baserat på vad vi lärt oss ställning till om Flex-Ebbepark passar kundernas behov eller om vi behöver fundera vidare, säger Mattias Nilsson.

Flexabonnemanget kommer att kosta 1300 kr och går att köpa från och med 14 februari 2022. Det testas under en begränsad tidsperiod och är ett led i Dukatens arbete att utveckla produkter inom mobilitet.

För mer information vänligen kontakta:

Mattias Nilsson, Mobilitetschef
Tel: 013-20 79 39
mattias.nilsson@sanktkors.se

Dukaten ingår i Sankt Kors Fastighets ABDukaten verkar för en hållbar mobilitet i samverkan med andra aktörer och möjliggör genomförandet av kommunens parkeringsstrategi.