Varannan svensk osäker på om parkeringsvakter får provision

Det råder missförstånd om parkeringsvakters uppdrag. 12 procent av svenskarna tror att parkeringsvakter jobbar på provision, och hela 50 procent av befolkningen är osäkra på om så är fallet. Det visar en ny undersökning som Svepark och Dukaten Parkering låtit genomföra.

– Våra parkeringsvakter har ingen provision. De jobbar endast för att hålla trafikmiljön säker och framkomlig och för att göra staden tillgänglig. Vi jobbar framför allt med förebyggande arbete, som att informera bilisterna innan de hinner parkera fel. Att skriva kontrollavgifter och parkeringsanmärkningar är vårt sista verktyg och helst skulle vi inte skriva några alls, säger Christina Eidborn-Lönn, gruppchef på Dukaten Parkering.

Branschorganisationen Svepark arbetar tillsammans med Dukaten Parkering för att öka kunskapen om vilket uppdrag parkeringsvakterna egentligen har och vill förändra attityden till yrket. 83 procent i undersökningen anser att parkeringsvakterna har ett utsatt yrke. Både Svepark och Dukaten arbetar aktivt för att öka förståelsen för parkeringsvakternas arbete och därmed minska deras utsatthet.

– Konflikter är ovanliga men det händer att parkeringsvakterna blir utsatta för hot och våld och det är inte acceptabelt. Att vi jobbar på provision är en vanlig missuppfattning som vår personal möter. Tvärtom är vårt uppdrag från kommunen tydligt i att vi ska fokusera på förebyggande arbete. Vi har inga ekonomiska incitament att utfärda parkeringsanmärkningar, säger Christina Eidborn-Lönn.

– Vi tycker det är positivt att Dukaten Parkering har tagit det här initiativet och följer med intresse utvecklingen. Städerna blir allt tätare och då är det viktigt med en säker trafiksituation. Jag är övertygad om att de allra flesta inser betydelsen av parkeringsvakternas jobb, säger Lena Karlsson, vd på Svepark.

För mer information kontakta:
Christina Eidborn-Lönn, gruppchef Dukaten Parkering
Christina.Eidborn-Lonn@dukaten.se, 013-20 54 50

Lena Karlsson, vd Svepark
lena.karlsson@svepark.se070-554 69 10

Faktaruta:
Parkering är uppdelat i offentligrättslig och civilrättslig parkering. Vi kallar det ofta tomtmark och gatumark och dessa två regleras av olika lagar.
- På tomtmark utfärdar formellt markägaren kontrollavgift via ett parkeringsbolag, vaktbolag eller egen organisation. Bestridanden görs till den som utfärdat kontrollavgiften. Telefonnummer finns på den gula kontrollavgiften.
- På gatumark utfärdas en parkeringsanmärkning av parkeringsvakter anställda av den egna kommunen eller av kommunen anlitat parkeringsbolag eller vaktbolag. Även polisen kan utfärda parkeringsanmärkning. Bestridanden av dessa görs till polismyndigheten.
Dukaten Parkering övervakar tomtmark samt har uppdraget att övervaka Linköpings kommuns gatumark.

Se mer information på www.svepark.se

Om undersökningen:
CMA Research har på uppdrag av Svepark och Dukaten ställt en rad frågor om attityder till parkeringsvakter till en riksrepresentativ webbpanel. 935 personer besvarade enkäten. Hela undersökningen hittar du här.

Dukaten Parkering ingår i Sankt Kors Fastighets AB. Dukaten ansvarar för genomförandet av Linköpings Kommuns parkeringsstrategi och erbjuder ljusa och trevliga parkeringsmiljöer med tillsyn och bevakning av välutbildad och kompetent personal. Tillsammans skapar vi en trygg trafikmiljö i Linköping. Vi kan parkering – enkelt, nära och säkert.

Taggar: