Duni investerar i airlaidkapacitet

Dunis dotterbolag Rexcell Tissue & Airlaid AB kommer att investera cirka 50 miljoner kronor i en uppgradering av airlaidmaskinen i Skåpafors.

Investeringen kommer att öka airlaidkapaciteten vid Rexcell med 25 % årligen. Planen är att uppgraderingen av kapaciteten ska vara installerad under det andra kvartalet 2018. Dunis airlaidmaterial används vid produktion av de för Duni så betydelsefulla servettvarumärkena Dunilin® och Dunisoft®.

”Investeringen görs vid en tid när vi ser en ökning av behovet av premiummaterial för servetter. Duni är marknadsledande i Europa när det gäller airlaidservetter och genom att vi nu ökar kapaciteten kan vi på ett effektivt sätt möta kundernas krav”, säger Johan Sundelin, VD och koncernchef för Duni AB.

För mer information vänligen kontakta:

Johan Sundelin, CEO
tel +46 734 196183

Mats Lindroth, CFO
tel +46 40 106200
e-mail mats.lindroth@duni.com

::

Om Rexcell:

Rexcell Tissue & Airlaid AB är ett helägt dotterbolag till Duni AB. Rexcell tillverkar tissue- och airlaidmaterial för både Duni och externa kunder. Verksamheten bedrivs i Skåpafors i Dalsland.

::

Om Duni:

Duni är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella produkter för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på över 40 marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa. Duni har cirka 2 300 anställda fördelat på 23 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Thailand och Nya Zeeland. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN –kod är SE0000616716.

Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentligöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 december 2017 klockan 14.15 CET.

Citat

Investeringen görs vid en tid när vi ser en ökning av behovet av premiummaterial för servetter. Duni är marknadsledande i Europa när det gäller airlaidservetter och genom att vi nu ökar kapaciteten kan vi på ett effektivt sätt möta kundernas krav.
Johan Sundelin, VD och koncernchef för Duni AB