Titti Qvarnström, Michelinkock och delägare i Bloom in the Park, inleder samarbete med Duni

Hållbarhet kommer att spela en central roll i samarbetet mellan Titti Qvarnström och Duni. Båda parter lägger stor vikt vid att erbjuda sina kunder ett innovativt, miljömedvetet koncept.

Titti Qvarnström från Bloom in the Park, nyligen utsedd till Årets Restaurang, är den första kvinnliga kocken i Sverige som har belönats med en Michelinstjärna. Hon har tidigare varit i semifinal i Årets kock och tävlat i tv-programmet Köksmästarna.

Med rötter i Malmö

Titti Qvarnströms restaurang och Dunis huvudkontor ligger båda i Malmö, staden där hon också är född. Skånes natur har alltid varit, och är fortfarande, en stor inspirationskälla för henne.

Så här säger hon själv: “Mitt tidigaste matminne är från skogen i Skåne tillsammans med min pappa. Han var biologilärare och visste vilka växter man kunde äta. Regionen, med sin fantastiska natur, betyder väldigt mycket för mig. Genom min mat har jag möjlighet att dela med mig av en liten bit av Skåne till folk runt om i världen.”

Gemensam passion för miljön

En hållbar filosofi förenar Titti Qvarnström och Duni. Bland annat prioriterar Titti Qvarnström lokalproducerade ingredienser och ett nära samarbete med regionala bönder. Duni, å sin sida, satsar på att erbjuda några av de bästa – om inte de allra bästa – hållbara lösningarna på marknaden.

Duni och Titti Qvarnström kommer att jobba tillsammans med projekt som utforskar förhållandet mellan mat och hållbarhet. Projekten kommer att föra samman Dunis miljöanpassade produkter och Titti Qvarnströms hyllade gastronomiska vision.

En vinnande kombination

I november vann Bloom in the Park sitt senaste pris: Årets restaurang 2015, som delas ut vid Restauranggalan. Samtidigt har Duni vunnit 2015 års Red Dot Design Award och Golden A’ Design Award samt Environmental Award vid Caterer Product Excellence Awards 2014.

Tina Andersson, Marketing and Communications director på Duni: “Vår ambition är att vara bäst inom vårt område. Så vad kan vara bättre än att samarbeta med Titti Qvarnström, som är helt fantastisk inom sitt område och delar vårt intresse för mat, design och hållbarhet? Vi är otroligt stolta över att få jobba med Titti.”

Se videoklipp om Titti Qvarnström och hennes matkonst

För mer information, kontakta:
Tina Andersson, Marketing & Communications director
telefon 0734-196224

Duni är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella produkter för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på över 40 marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa. Duni har cirka 2 100 anställda fördelat på 18 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland och Polen. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet DUNI.

Citat

Tina Andersson, Marketing & Communications Director