Bokslutskommuniké januari-december 2013

Förbättrat rörelseresultat i kvartalet

Orderingången i kvartalet oktober till december uppgick till 114 Mkr (120) och orderstocken uppgick till 75 Mkr (88).
Nettoomsättningen i kvartalet oktober till december uppgick till 131 Mkr (112) och rörelseresultatet uppgick till 2 Mkr (-11).

Orderingången i perioden januari till december uppgick till 455 Mkr (470).
Nettoomsättningen i perioden januari till december uppgick till 468 Mkr (502) och rörelseresultatet uppgick till -3 Mkr (-7).

Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2013.

Koncernen 2013 2012 2013 2012
JAN-DEC JAN- DEC OKT - DEC OKT- DEC
Orderingång, Mkr 454,8 469,5 114,0 119,8
Orderstock, Mkr 74,6 88,0
Nettoomsättning, Mkr 468,2 502,1 131,1 111,5
Rörelseresultat, Mkr -3,2 -7,2 2,3 -10,8
Resultat efter skatt, Mkr -4,3 -9,7 1,6 -11,6
Resultat per aktie, kronor -0,59 -1,32 0,22 -1,58
Eget kapital per aktie 20,94 21,91
Soliditet, % 47 50

Erik Albinsson, vd och koncernchef, tel 070-492 78 33.

Delårsrapport januari – mars 2014        25 april 2014

Denna information är sådan som Duroc AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och /eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 februari 2014 kl 07.15.

Orderingången i perioden januari till december 2013 uppgick till 455 Mkr (470) och den utgående orderstocken var 75 Mkr (88).

Nettoomsättningen i perioden januari till december 2013 uppgick till 468 Mkr (502). Rörelseresultatet uppgick till -3 Mkr (-7).

Affärsområde industrihandel blev i december utsedd till distributör av Doosans verktygsmaskiner i Finland. Under 2014 beräknas 6-7 personer anställas i Finland inom försäljning och service. I Finland finns en stor bas av installerade Doosan maskiner.

Orderingången, som visade styrka i kvartalets inledning, övergick till att avsluta svagt. Det är beställningar av verktygsmaskiner som förskjuts, Durocs marknadsandelar för maskiner bedöms dock ha ökat under både kvartalet och året.

Duroc Rails volymer har under 2013 varit högre än 2012 med ett gott resultat. Verksamheten har fungerat väl efter de stora investeringarna och flyttprojekten 2012.

Duroc Special Steels volymer är inte tillfredställande. Mycket arbete läggs på nya kundsegment och produkter. Marknaden har varit svag under hela 2013 och visade ingen styrka under sista kvartalet heller. Volymen från befintliga kunder är dock fortsatt god. Rörelseresultatet inom Special Steel uppgick till -9 Mkr (-4) för helåret vilket är djupt otillfredsställande.

Duroc Engineering har fortsatt sin goda utveckling även under sista kvartalet med både större leveransvolym och bättre resultat.

Micors verksamhet har utvecklats väl under året. Det under våren verkställda kostnadsreduceringsprogrammet har fungerat bra och Micor har nu en verksamhet som är lönsam trots lägre volymer.

Erik Albinsson