Bokslutskommuniké januari-december 2014

På väg mot lönsam tillväxt

Nettoomsättningen i fjärde kvartalet uppgick till 154 Mkr (131) och rörelseresultatet uppgick till -4 Mkr (2), varav 6 Mkr (1) i kostnader som är hänförliga till strukturkostnader. Orderingången under fjärde kvartalet 2014 uppgick till 151 Mkr (114).

Nettoomsättningen under perioden januari till december uppgick till 506 Mkr (468) och rörelseresultatet uppgick till -6 Mkr (-3), varav strukturkostnader på 6 Mkr (1). Orderingången uppgick till 532 Mkr (455) och orderstocken steg till 100 Mkr (75).

2014 2013 2014 2013
Koncernen   JAN-DEC JAN-DEC OKT-DEC OKT-DEC
Orderingång, Mkr 531,6 454,8 150,9 114,0
Orderstock, Mkr 99,8 74,6
Nettoomsättning, Mkr 506,4 468,2 154,4 131,1
Rörelseresultat, Mkr -5,8 -3,2 -4,0 2,3
Resultat efter skatt, Mkr -9,5 -4,3 -6,7 1,6
Resultat per aktie, kronor -1,30 -0,59 -0,91 0,22
Soliditet, % 43 47

Christer Tånnander, vd och koncernchef, tel 070-608 49 70.

Nästa rapporttillfälle
Delårsrapport januari-mars 2015            24 april 2015

Denna information är sådan som Duroc AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 februari 2015 kl 07:15.

Jag har som mål att besöka minst tre kunder i veckan. Vid dessa möten får jag ta del av den optimism som finns bland de ca 20.000 bolag som tillverkar komponenter eller har serviceverkstäder i Norden och Baltikum. Det finns en stark drivkraft att vara bäst på det man gör och utveckla det vidare. Effektiva produktionslösningar, leveranstid och flexibilitet är viktigt för våra kunder och deras konkurrenskraft. Därför investerar de i nya automatiserade lösningar även när andra tror att tillverkningsindustrin är på väg att flytta österut. Nya material, korta serier och precisionstillverkning är ledord i tillverkningsindustrin. Vi stärker industrins konkurrenskraft där det redan finns ett bra entreprenörskap och stolthet för det som tillverkas. Ett flertal företag berättar stolt att de t.o.m. exporterar till Kina.

Duroc har en viktig roll att stärka industrins konkurrenskraft genom att erbjuda bra produktionslösningar i sju länder. Det är ett ansvar som kräver både kompetens och industriellt kunnande. För att stärka organisationen och ta tillvara på allas kunskap varje dag arbetar vi proaktivt och medskapande. Vi bidrar till att göra våra kunder framgångsrika och skapar samtidigt vår egen framgång. Ledarskapet i en organisation med lönsam tillväxt kräver mod, affärsmannaskap och ett öppet sinne för förändring. Vi har många nya duktiga ledare i koncernen och fyra nya affärsinriktade bolagschefer är redan på plats. Det är med stor tillförsikt vi möter ett nytt spännande år.
.

Christer Tånnander

Duroc-koncernen förvaltar och utvecklar industri- och handelsföretag. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher. Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Koncernen omsätter ca 500 Mkr och har ca 190 medarbetare. Duroc är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.