Bokslutskommuniké Juli 2023- Juni 2024

Förbättrat resultat, starkt kassaflöde, sund balansräkning, förslag om höjd utdelning

Fjärde kvartalet april 2024 – juni 2024
  • Nettoomsättningen ökade med 3 procent till 834,8 Mkr (806,7). Den organiska tillväxten** var 1 procent.
  • Justerad EBITDA* ökade med 73 procent och uppgick till 53,1 Mkr (30,7), motsvarande en justerad EBITDA*-marginal om 6,4 procent (3,8).
  • Justerad EBIT* ökade till 29,8 Mkr (5,2).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 28,0 Mkr (14,9).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 84,2 Mkr (45,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till 23,4 Mkr (-28,0).
  • Justerat resultat* per aktie uppgick till 0,53 kronor (-0,97).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,50 kronor (-0,72).
  • Eget Kapital uppgick vid periodens utgång till 1 156,5 Mkr (1 085,8) och soliditet till 63 procent (58).
  • Likvida medel uppgick per 30 juni 2024 till 94,5 Mkr (26,6) och nettoskuld exkl. leasingskuld från IFRS 16 uppgick till 5,1 Mkr (115,0), vilket är en minskning med 71,2 Mkr sedan 31 mars 2024. Outnyttjade kreditfaciliteter uppgick till 275,0 Mkr (272,7).
Juli 2023 – juni 2024
  • Nettoomsättningen minskade med 11 procent till 3 111,1 Mkr (3 493,1). Den organiska tillväxten** för kvarvarande verksamheter var -1 procent.
  • Justerad EBITDA* ökade med 25 procent och uppgick till 143,1 Mkr (114,0), motsvarande en justerad EBITDA*-marginal om 4,6 procent (3,3).
  • Justerad EBIT* ökade till 46,1 Mkr (4,6).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 46,4 Mkr (-187,6).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 96,6 Mkr (217,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till 29,9 Mkr (-238,1).
  • Justerat resultat* per aktie*** uppgick till 0,56 kronor (-1,17).
  • Resultat per aktie*** uppgick till 0,58 kronor (-6,10).
  • Under året har transaktionen med LKAB avseende försäljningen av 49 procent av aktierna i Duroc Rail AB genomförts. Den slutliga köpeskillingen uppgick till 79,2 Mkr. Avtalet innebär också att LKAB uppför en ny produktions-anläggning åt Rail som ger utrymme för fortsatt tillväxt för att kunna möta den industriella expansionen i norra Sverige.
  • Mot bakgrund av Durocs starka kassaflöde och sunda finanser föreslår styrelsen en utdelning om 0,30 kronor per aktie en ökning med 20 procent från 2022/2023

* Justerad för jämförelsestörande poster. Avstämning av belopp finns på sida 21.

** Avser tillväxt justerat för valutakursfluktuationer samt strukturella förändringar såsom köp och försäljning av bolag.

Denna information är sådan som DUROC är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 8.30 den 23e augusti 2024.

John Häger
+46-702 48 72 99
john.hager@durocgroup.com

Duroc förvärvar, utvecklar och förvaltar företag med tyngdpunkt på industri och handel. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher. Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Duroc är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: DURC). www.duroc.se