Delårsrapport januari - september 2012

Vikande orderingång och resultat

Nettoomsättningen i delårsperioden januari till september uppgick till 391 Mkr (406) och rörelseresultatet uppgick till 4 Mkr (11). Orderingången under delårsperioden uppgick till 350 Mkr (467).

Perioden har präglats av en allt svagare marknad och avvaktande kunder inom främst Duroc Machine Tool och Duroc Special Steel. Avsluten flyttas framåt i tiden.

Duroc Rail har slutfört flytten av hjulverkstaden under sommaren och produktionen har stått still under ett par veckor. Tillsammans med andra flyttrelaterade kostnader har detta påverkat rörelseresultatet negativt med 4 Mkr i kvartalet.

Orderingången viker

Orderingången uppgick under kvartalet till 80 Mkr (132) och den utgående orderstocken var 80 Mkr (162). Omsättningen uppgick i kvartalet till 94 Mkr (131). Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -7 Mkr (4).
  För hela kvartal januari till september var orderingången 350 Mkr (467). Omsättningen uppgick till 391 Mkr (406), vilket på rullande 12-månadersbasis innebär en årstakt om 569 Mkr (528). Rörelseresultatet uppgick till 4 Mkr (11).

Under kvartalet har orderingången varit svag. Nedgång har noterats i samtliga verksamheter utom i de baltiska. Det råder en avvaktande inställning hos våra kunder. Marknadsandelarna har behållits enligt vår uppfattning. Antal offerter och andra kundaktiviteter är på en god nivå men avsluten förskjuts framåt i tiden. Den låga avslutsnivån har fortsatt in i oktober.

Under kvartalet har Duroc Rail slutfört flytten av hjulverkstaden till den nya lokalen i Luleå. Flyttrelaterade kostnader har påverkat rörelseresultatet negativt med 4 Mkr i kvartalet.

Duroc Special Steel har noterat kraftigt minskad orderingång under kvartalet och har påbörjat ett kostnadsbesparingsprogram.
Niclas Tidström har utsetts till ny verkställande direktör för Duroc Special Steel AB från 15 oktober. Dan Bergman koncentrerar sig på Duroc Rail och Duroc Engineering.

Förhandlingar med potentiella köpare av Micor påbörjades under kvartalet.

Orderingången för Duroc Machine Tools maskiner har varit svag i både Sverige och Danmark under kvartalet.

De produkter som Duroc Machine Tool övertog från Alfa Laval i april 2012 har utvecklats väl. Det är framför allt kunder i Asien som lägger order.

Volymerna i serviceverksamheten växer medan volymerna inom verktyg och förnödenheter har noterat en mindre minskning.

Erik Albinsson

Erik Albinsson, koncernchef Duroc, tel 070-492 78 33.

Informationen är sådan som Duroc AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 oktober 2012 kl 07.00.

Duroc-koncernen förvaltar och utvecklar industri- och handelsföretag. Med djup kunskap om teknik och marknad siktar koncernens företag på en ledande position i sina respektive branscher.
Som ägare bidrar Duroc aktivt till utvecklingen. Koncernen omsätter ca 600 Mkr och har ca 200 medarbetare. Duroc är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.