• DUROC/

DUROC ENERGYS LASERBELÄGGNING GER MILJÖ- OCH KOSTNADSBESPARINGAR FÖR SSAB TUNNPLÅT I BORLÄNGE - laserbelagda slinglyftarrullar håller upp till sju gånger längre

På Bredbandverket vid SSAB Tunnplåt i Borlänge varmvalsas tunnplåt av stålämnen. Upphettade stålband valsas till bandplåt med en tjocklek ned till 2 mm. Stora krafter är i omlopp och miljön sliter på produktionsutrustningen. Slinglyftarrullen är den rulle som det upphettade bandet med konstant drag sträcks över under valsningen. Normalt måste slinglyftarrullarna, pga det kraftiga slitaget, bytas efter ca 2-6 veckor i produktion.

Den slinglyftarrulle som Duroc Energy nu har laserytbehandlat har rullat i mer än sju månader. Att jämföra med tidigare livslängd på 2-6 veckor.

- På det här viset håller rullarna längre och sedan kan vi dessutom återanvända dem. Vi kan skicka tillbaka dem till Duroc för ny beläggning. Det blir ett miljövänligare kretslopp, förklarar Dan Larsson vid Teknikstöd Varmband i Borlänge. Vi får en initial kostnad för beläggningen men över tid gör vi stora besparingar.

SSAB-koncernen tillverkar totalt drygt 3 miljoner ton stål årligen. SSAB Tunnplåt AB är Nordens ledande tunnplåtstillverkare och en av de ledande i Europa när det gäller utveckling och tillverkning av höghållfasta stål. Från Luleå och Oxelösund transporteras stålämnen med Stålpendeln till Borlänge för varm- och kallvalsning. 22 cm tjocka stålämnen värms till 1100-1250 grader och valsas ut till tunna band (2-16 mm).

En rad fördelar med laserbeläggning
SSAB har under ett antal år tillsammans med ytbehandlingsföretaget Duroc Energy provat olika laserytbeläggningar i olika applikationer, för att bland annat erhålla förbättrat slitagemotstånd.

Vid jämförelse med andra konventionella beläggningsmetoder som exempelvis termisk sprutning och olika påsvetsmetoder, har laserbeläggning en rad väsentliga fördelar. Man erhåller ett mycket nötningsbeständigt ytskikt med metallisk bindning till grundmaterialet, vilket gör att skiktet inte lossnar trots höga påfrestningar. Att laserprocessen arbetar med mycket hög precision är av stor betydelse för slutresultatet. Man kan behandla hela rullen utan att behöva plocka isär den. Precisionen i processen gör att formförändringar i grundmaterialet elimineras. Rullen behåller sin form och behöver inte riktas om efter behandling, som vid andra svetsmetoder. Man slipper även momentet med avspänningsglödgning (upphettning i ugn för att ta bort spänningarna som uppstått i materialet vid svetsning).

- Under hösten kommer vi att belägga ytterligare slinglyftarrullar till Bredbandsverket i Borlänge, berättar Rolf Ljunggren, affärsområdeschef på Duroc Energy. Vi tittar löpande på nya applikationer. Just nu utvärderar vi tester vi gjort med laserytbeläggning av slitplåtar till sprutboxar, avslutar Ljunggren.

För mer information kontakta Johan Kinell, vd Duroc Energy AB, 070-696 03 01.

Fakta laserbeläggning
Tillsatsmaterial smälts fast på grundmaterialet med hjälp av laserenergi. Snabb avsvalning ger beläggningen en fin struktur som karaktäriseras av både seghet och hårdhet. Grundmaterialets ursprungliga egenskaper påverkas endast i liten omfattning. Den låga uppblandningen med grundmaterialet ger önskade ytegenskaper redan vid tunna ytskikt och den metalliska bindningen med grundmaterialet säkerställer att grundmaterial och beläggning sitter samman.

Fakta Duroc Energy
Duroc Energy renoverar och uppgraderar kritiska komponenter med unik laser- och materialteknologi till kraft-, process- och verkstadsindustri. Duroc Energy har utveckling och produktion i Umeå, huvudkontor i Helsingborg samt planerar för ytterligare etablering av produktionsenhet i södra eller västra Sverige. Företaget ingår i materialteknologikoncernen Duroc som är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Duroc omsätter ca 200 Mkr och har ca 200 medarbetare.
www.duroc.se

Varmvalsverket i Borlänge
I Borlänge ligger SSAB Tunnplåts anläggningar för varm- och kallvalsning samt beläggning av tunnplåt. I Varmvalsverket hettas 22 cm tjock plåt upp till 1100-1250 grader och valsas till 2-16 mm tunn plåt. Slitaget under valsningen är enormt.