Duroc övertar säljrättigheter för Alfa Laval produkter globalt

Durocs dotterbolag Duroc Machine Tool har ingått ett avtal som master distributor för Alfa Lavals produkter för rening av skärvätskor och hydrauloljor i verkstadsindustrin globalt. Segmentet omsätter idag ca 20 Mkr i 10 länder.

- Det här ligger väl i linje med vår målsättning att öka inom vårt segment produktionsmiljö, förklarar Duroc Machine Tools vd Jürgen Engelbrecht. Vi säljer idag Alfa Lavals skärvätskerenare Alfie i Skandinavien och det är ett stort förtroende att nu få representera Alfa Laval världen över.

- Vi är övertygade om att försäljningen av våra miljöreningsprodukter kommer att kunna utvecklas ännu bättre hos Duroc Machine Tool, där dessa blir ett naturligt komplement till Durocs övriga produktprogram, säger Claes Eriksson, segmentschef Industrial Equipment Alfa Laval.

- Satsningar i förbättrad produktionsmiljö ligger i tiden, fortsätter Jürgen Engelbrecht. För oss som säljer verktygsmaskiner till industrin är det viktigt att kunna erbjuda våra kunder kompletterande produkter, inte minst rörande produktionsmiljön. Jag ser stora möjligheter att kunna utveckla miljösegmentet ytterligare framöver. Miljövänliga skärvätskor från schweiziska Blaser och luftreningsanläggningar från italienska Losma är andra kompletterande varumärken som vi representerar inom miljöområdet idag.

I samband med avtalet övertar Duroc Machine Tool en anställd från Alfa Laval och en exportavdelning öppnas på Duroc Machine Tool i Täby.

Jürgen Engelbrecht, vd i Duroc Machine Tool, 070-858 09 08
Erik Albinsson, koncernchef i Duroc, 070-492 78 33

Om Duroc Machine Tool
Duroc Machine Tool ingår i Duroc-koncernen. Ett 60-tal internationellt kända varumärken och verksamhet i sex länder: Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Litauen, gör bolaget till en av Skandinaviens och Baltikums största leverantörer av maskiner, verktyg, service och support till verkstadsindustrin. www.durocmachinetool.com

Bildtext Alfie 500:
Smutsiga kyl- och skärvätskor i verktygsmaskiner innebär ökat verktygsslitage och kvalitetsproblem inom metallbearbetningsindustrin. Att byta ut vätskorna är både tidskrävande och kostsamt och det är svårt att göra sig av med använd vätska med hänsyn till dagens miljöregler. Med Alfa Lavals centrifugalbaserade reningssystem möjliggörs i stället ökad återanvändning av dessa vätskor.

Informationen är sådan som Duroc AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 februari 2012 kl. 11.00.

Duroc-koncernen förvaltar och utvecklar industri- och industrihandelsföretag. Koncernen omsätter ca 600 Mkr och har ca 220 medarbetare. Duroc är noterat på NASDAQ OMX Stockholm. www.duroc.com

- Denna release är distribuerad av Duroc, Charlotta Hörnqvist, Kommunikation/IR, charlotta.hornqvist@duroc.com, tel 08-789 11 35, mobil 070-602 20 30.