Kommuniké från årsstämma i Duroc AB (publ), 9 maj 2007

Vid dagens årsstämma

beslutades att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret.

fastställdes ett arvode till styrelsen om SEK 450 000 att fördelas enligt följande: SEK 150 000 till ordförande samt SEK 75 000 vardera till styrelsens ledamöter. Arvode till revisor beslutades utgå enligt godkänd räkning.

omvaldes styrelseledamoten Lennart Pihl samt nyvaldes ledamöterna Petter Stillström, Klas Åström, Bo Richter och Sten-Åke Aronsson. Till styrelsens ordförande valdes Petter Stillström.

beslutades att fastställa styrelsens förslag till riktlinjer för bestämmande av lön och annan ersättning till verkställande direktören och andra personer i bolagets ledning. Det innebär i huvudsak att bolaget skall sträva efter att erbjuda sina ledande befattningshavare marknadsmässig ersättning. Samtliga ledande befattningshavare har fast årslön, samt i vissa fall en rörlig ersättning (bonus). Till grund för bonusberäkningen ligger ett kvantitativt mått för gjorda prestationer. Bonusen är maximerad till ett belopp motsvarande åtta månadslöner. Inga ledande befattningshavare har optioner eller konvertibler utställda av bolaget. Uppsägningstiden är högst sex månader och avgångsvederlag utgår ej. I övrigt skall bolagets ledning åtnjuta sedvanliga ickemonetära förmåner.

beslutades att godkänna styrelsens förslag gällande apportemission avseende förvärvet av Swedish Tool Holding AB.

beslutades om ändring av verksamhetsföremålet i Durocs bolagsordning till att lyda enligt följande:
”Bolaget ska bedriva försäljning, tillverkning och utveckling samt tillhandahålla tjänster avseende
metallprodukter och maskinutrustning för verkstadsindustrin, samt idka därmed förenlig verksamhet”.

beslutades om att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma besluta om nyemission av högst 3.000.000 aktier inom ramen för en ökning av aktiekapitalet upp till SEK 10.328.900. Nyemitterade aktier skall kunna tecknas med eller utan företrädesrätt för nuvarande aktieägare och betalas kontant eller mot apport.

beslutades om att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om att före nästa årsstämma förvärva högst så många aktier av serie B att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 % av samtliga aktier i bolaget. Förvärv skall kunna ske såväl över Stockholmsbörsen som genom erbjudande till samtliga aktieägare. Styrelsens mandat föreslås även innefatta möjlighet att överlåta de återköpta aktierna inom de ramar lagstiftningen föreskriver.

Erik Albinsson, koncernchef i Duroc, 070-492 78 33

____________________________________________________________________________

Nyvalda styrelseledamöter

Sten-Åke Aronsson, född 1945, chef för Volvo Powertrain Nordamerika. Gedigen industribakgrund, har bland annat haft ledande befattningar inom Saab, Scania och SKF.

Bo Richter, född 1948, huvudägare och vd i Bricad Holding AB, vd i Vallentuna Centrum AB, tidigare bl a ledamot i Duroc AB (publ).

Klas Åström, född 1959, CFO AB Traction. Styrelseledamot i ett antal onoterade företag i Tractions intressesfär.

Petter Stillström, född 1972, vd för AB Traction. Bl a ledamot i AB Traction (publ) och Nilörn AB, ordförande i Mandator, samt ledamot i ett antal onoterade bolag i Tractions intressesfär.