Dustin förvärvar finska IT-återförsäljaren Businessforum

Dustin tar klivet in i Finland och förvärvar IT-återförsäljaren Businessforum. Businessforum är Finlands största leverantör av hårdvara till den offentliga sektorn. Bolaget har 64 anställda och omsatte under förra året 750 miljoner kronor.

Businessforum fokuserar framförallt på försäljning av hårdvara. Majoriteten av kunderna återfinns i den offentliga sektorn, men utgörs även av medelstora och stora privata bolag. I samband med förvärvet integreras Businessforum i Dustins nordiska koncern som med de senaste förvärven i Finland och Norge nu omsätter omkring 6 miljarder kronor.

”Förvärvet av Businessforum innebär att Dustin nu tar ett första kliv in i Finland och fortsätter att stärka sin nordiska plattform. Målsättningen är att vi på sikt ska vara fullt närvarande inom vårt huvudsegment, marknaden för små och mellanstora företag, även i Finland och då känns det tryggt att börja bygga från en stabil grund”, säger Georgi Ganev, VD och koncernchef för Dustin.

Businessforum grundades 1993 och huvudkontoret ligger i Esbo strax utanför Helsingfors. Utöver det bedriver Businessforum verksamhet från lokala kontor i Vasa, Jyväskylä, Kajana och Villmanstrand.

”Med Dustin som ägare kan vi accelerera vår utveckling mot att bli den ledande återförsäljaren av IT i Finland. Med den gemensamma nämnaren att alltid sätta kunden i fokus är jag övertygad om att vi med samlade krafter kommer att skapa många uppskattade erbjudanden på den finska marknaden”, säger Kari Lintunen, VD för Businessforum.

För att förvärvet ska kunna genomföras krävs ett godkännande av Konkurrens- och konsumentverket (KKV) i Finland.

För ytterligare information:
Mattias Lindquist, presskontakt

E-mail: press@dustin.se
Telefon: 08-553 44 211

Dustin är Nordens ledande återförsäljare av IT och hemelektronik. Sedan starten 1984 har vi vuxit till en koncern med fler än 900 engagerade medarbetare i Sverige, Danmark och Norge. Idag omsätter vi omkring 6 miljarder kronor och erbjuder omkring 200 000 produkter med tillhörande tjänster via webben och vår katalog. Våra kunder utgörs av företag, offentlig sektor och privatpersoner. Vi erbjuder smarta helhetslösningar, brett sortiment och snabba leveranser – allt för att tillgodose dina IT-behov. Mer information hittar du på dustin.se.

Taggar: