Dustin kapitalmarknadsdag 2019

Dustin håller idag den 28 november kapitalmarknadsdag på logistikcentret i Rosersberg. Dagens fokus är att ge en mer detaljerad redogörelse över bolagets strategi och marknadsposition samt ge en uppdatering om vad bolaget hittills åstadkommit i den femårsplan som presenterades på kapitalmarknadsdagen för två år sedan. Samtidigt kommuniceras att de finansiella målen är oförändrade.

Den övergripande ambitionen är att Dustin i linje med bolagets oförändrade finansiella mål (se nedan) ska fortsätta driva organisk tillväxt om 8 procent över en cykel, kompletterad med 3-5 förvärv per år, samt nå en justerad EBITA-marginal inom målintervallet 5-6 procent. Lönsamheten kommer över tid främst att stärkas genom en ökad andel tjänsteförsäljning och återkommande intäkter samt kompletterande förvärv av bolag med spetskompetens inom utvalda områden. Vidare förväntas en fortsatt expansion av produkter under egna varumärken, en mer balanserad mix mellan kundgrupper och segment tillsammans med tidigare aviserad automatisering av centrallagret bidra positivt.

Bolaget presenterar uppdaterade utsikter för produkter under egna varumärken till att uppnå ett årligt totalt resultatbidrag om cirka 90 miljoner kronor om tre år. Dustin förväntar vidare att initiativen inom managerade och molnbaserade tjänster ska generera återkommande intäkter om cirka 1,5 miljarder kronor verksamhetsåret 2021/22. Vidare ges en bild av Dustins starka position online och hur denna utvecklar den totala affären. Dessutom belyses förvärvsstrategin och bolagets goda finansiella ställning samt låga kapitalbehov.

- Vi har en gynnsam position och en tydlig målbild att leverera i enlighet med våra finansiella mål och vår kommunicerade femårsplan. Det säkerställer vi genom våra genomförda investeringar för framtida ökad tjänsteförsäljning, förändrade kundbehov och en stark och effektiv organisation, säger Thomas Ekman, VD och koncernchef för Dustin.

Finansiella mål och utdelningspolicy

Tillväxt - Dustins mål är att över en konjunkturcykel uppnå en genomsnittlig årlig organisk tillväxt om 8 procent. Utöver detta avser Dustin att växa genom förvärv.

Marginal - Dustins mål är att öka den justerade EBITA- marginalen över tid, för att på medellång sikt uppnå en justerad EBITA-marginal på mellan 5 och 6 procent.

Kapitalstruktur - Dustins kapitalstruktur ska möjliggöra en hög grad av finansiell flexibilitet samt ge utrymme för förvärv. Bolagets målsättning är att nettoskuldsättningen ska uppgå till 2,0–3,0 gånger justerad EBITDA för den senaste tolvmånadersperioden.

Utdelningspolicy - Dustins mål är att dela ut mer än 70 procent av årets resultat. Hänsyn ska dock tas till bolagets finansiella ställning, kassaflöde, förvärvsmöjligheter och framtidsutsikter.

Kapitalmarknadsdagen äger rum idag, den 28 november kl 11.00-15.00, på Dustins logistikcenter i Rosersberg och innefattar presentationer av VD och koncernchef; Thomas Ekman, CFO & EVP Business Support; Johan Karlsson, EVP LCP Nordic; Michael Haagen, EVP SMB Nordic; Rebecca Tallmark, EVP Services & Solutions Nordic; Alexandra Drevenlid och EVP LCP & SMB Netherlands; Henk Makaske. Vidare kommer Acting VP Corporate Responsibility, Communication & Brand Stephanie Forsblom visa Dustins arbete inom hållbarhet. I programmet ingår också en rundvandring på logistikcentret.

Presentationsmaterialet för kapitalmarknadsdagen finns tillgängligt från klockan 11.00 på: http://www.dustingroup.com/sv/rapporter-presentationer

Fredrik Sätterström, IR-ansvarig

fredrik.satterstrom@dustin.se, 070 510 10 22

Eva Ernfors, Informationschef

eva.ernfors@dustin.se, 070 258 62 94

Dustin har cirka 1800 medarbetare. Omsättningen verksamhetsåret 2018/19 uppgick till 12,5 miljarder SEK. Drygt 90 procent av Dustins intäkter kommer från företagsmarknaden. Dustin Group är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2015 och har huvudkontor i Nacka, Stockholm.