Erbjudande om återköp av teckningsoptioner för lösen av LTI 2017

Styrelsen i Dustin har beslutat om att lämna ett erbjudande om återköp till innehavarna av teckningsoptioner av serie 2017/2020. Erbjudandet omfattar endast hur lösen av teckningsoptionerna ska hanteras och innebär ingen ändring av villkoren för teckningsoptionerna eller programmet.

Årsstämman 2015/2016 beslutade om att anta ett långsiktigt teckningsoptionsprogram för ledningsgruppen och vissa nyckelpersoner (LTI2017). Totalt emitterades 1 067 725 teckningsoptioner i en serie som kan utnyttjas för teckning av aktier under perioden 31 januari – 30 juni 2020. Per idag är 802 713 teckningsoptioner utestående inom programmet.

Styrelsen har beslutat att bolaget ska lämna erbjudande om återköp av samtliga utestående teckningsoptioner av serie 2017/2020 mot ett marknadsmässigt vederlag (som motsvarar Dustins aktiekurs, med avdrag för teckningsoptionens teckningskurs). Beslutet omfattar endast hur lösen av teckningsoptionerna ska hanteras och innebär ingen ändring av villkoren för teckningsoptionerna eller programmet. Erbjudandet är villkorat av att deltagarna investerar återköpsvederlaget, netto efter skatt, i Dustinaktier.

Motivet till erbjudandet är att underlätta för optionsinnehavare i LTI2017 att realisera värdet av teckningsoptionerna givet rådande marknadsläge och att samtidigt uppfylla intentionen med LTI2017, att nyckelpersoner i koncernen ska vara aktieägare i Dustin. Erbjudandet förenklar för optionsinnehavarna jämfört med om teckningsoptionerna utnyttjats och deltagarna finansierat utnyttjandet själva.

Erbjudandet medför inga ytterligare skattekostnader eller transaktionsavgifter för bolaget och innebär därutöver en administrativt enklare hantering för bolaget. Dessutom minskar den röstmässiga utspädningseffekten av att teckningsoptionerna återköps istället för utnyttjas för teckning av aktier.

Om samtliga innehavare av teckningsoptioner av serie 2017/2020 skulle acceptera erbjudandet fullt ut, skulle likviden för erbjudandet, baserat på en antagen aktiekurs om 76,9 kronor (den volymvägda genomsnittskursen tio handelsdagar före dagens datum, den 27 januari 2020), uppgå till 3,7 Mkr.

Eva Ernfors, Informationschef: eva.ernfors@dustin.se, 070 258 62 94

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner med verksamhet i Norden och Nederländerna. Bolaget erbjuder IT-produkter med tillhörande tjänster och lösningar till företag, offentlig sektor och privatpersoner med huvudfokus på små och medelstora företag. Dustin fungerar som en brygga mellan tillverkarnas stora utbud och kundernas behov. Bolaget erbjuder cirka 255 000 produkter och tjänster där Dustins medarbetare hjälper kunderna att hitta rätt lösning.

Dustin har mer än 1 800 medarbetare. Omsättningen verksamhetsåret 2018/19 uppgick till 12,5 miljarder SEK. Drygt 90 procent av Dustins intäkter kommer från företagsmarknaden. Dustin Group är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2015 och har huvudkontor i Nacka, Stockholm.