Erbjudande om återköp av teckningsoptioner för lösen av LTI 2018

Styrelsen i Dustin har beslutat om att lämna ett erbjudande om återköp till innehavarna av teckningsoptioner av serie 2018/2021. Erbjudandet omfattar endast hur lösen av teckningsoptionerna ska hanteras och innebär ingen ändring av villkoren för teckningsoptionerna eller programmet.

Årsstämman 2016/2017 beslutade om att anta ett långsiktigt teckningsoptionsprogram för ledningsgruppen och vissa nyckelpersoner (LTI2018). Totalt emitterades 866 713 teckningsoptioner i en serie som kan utnyttjas för teckning av aktier under perioden 31 januari – 30 juni 2021. Per idag är 858 152 teckningsoptioner utestående inom programmet.

Styrelsen har beslutat att bolaget ska lämna erbjudande om återköp av samtliga utestående teckningsoptioner av serie 2018/2021 mot ett marknadsmässigt vederlag (som motsvarar Dustins aktiekurs beräknat som den volymvägda genomsnittskursen fem handelsdagar före dag för anmälan om återköp, med avdrag för teckningsoptionens teckningskurs) med början den 21 april 2021. Beslutet omfattar endast hur lösen av teckningsoptionerna ska hanteras och innebär ingen ändring av villkoren för teckningsoptionerna eller programmet. Erbjudandet är villkorat av att deltagarna investerar återköpsvederlaget, netto efter skatt, i Dustinaktier.

Motivet till erbjudandet är att underlätta för optionsinnehavare i LTI2018 att realisera värdet av teckningsoptionerna givet rådande marknadsläge och att samtidigt uppfylla intentionen med LTI2018, att nyckelpersoner i koncernen ska vara aktieägare i Dustin. Erbjudandet förenklar för optionsinnehavarna jämfört med om teckningsoptionerna utnyttjats och deltagarna finansierat utnyttjandet själva.

Erbjudandet medför inga ytterligare skattekostnader eller transaktionsavgifter för bolaget och innebär därutöver en administrativt enklare hantering för bolaget. Dessutom minskar den röstmässiga utspädningseffekten av att teckningsoptionerna återköps istället för utnyttjas för teckning av aktier.

Om samtliga innehavare av teckningsoptioner av serie 2018/2021 skulle acceptera erbjudandet fullt ut, skulle likviden för erbjudandet, baserat på en antagen aktiekurs om 100,37 kronor (den volymvägda genomsnittskursen fem handelsdagar före dagen för detta pressmeddelande, den 15 april 2021), uppgå till 12 Mkr.

Eva Ernfors, Head of Communication: eva.ernfors@dustin.se, 070 258 62 94

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner med verksamhet i Norden och Nederländerna. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning, vid rätt tidpunkt och till rätt pris.

Vi erbjuder cirka 255 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Huvudfokus är på små och medelstora företag. Omsättningen verksamhetsåret 2019/20 uppgick till cirka 13,2 miljarder SEK och drygt 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.

Dustin Group har mer än 1700 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.