Förändring i Dustins koncernledning - förstärker i Nederländerna och rekryterar ny EVP HR

Dustin rekryterar Martin Lindecrantz som ny EVP HR. Han tar över efter Morten Jakobi som blir EVP Netherlands med ansvar för att samordna Dustins verksamhet i Nederländerna och påbörja integrationen av Vincere i Dustin. Det innebär att Henk Makaske, idag EVP LCP & SMB Netherlands fortsätter som operativt ansvarig för Vincere men lämnar Dustins koncernledning.

Martin Lindecrantz kommer närmast från rollen som tf Head of HR och medlem av koncernledningen på AFRY. Han har en bakgrund bland annat som ansvarig för koncerngemensamma HR-processer på AFRY och dessförinnan flera HR-roller med nordiskt ansvar på Accenture. Morten Jakobi har arbetat på Dustin sedan 2004, senast som ansvarig för HR och dessförinnan bland annat i flera roller inom säljorganisationen.

- Jag är mycket glad över att vi nu tar nästa steg i att bygga Dustin och ytterligare stärka vår position på marknaden. Morten är med sin långa erfarenhet av bolaget och vår kultur rätt person att föra samman våra två verksamheter och bygga Dustin i Nederländerna. I takt med att vi växer och i vår transformation mot en ökande andel tjänster och lösningar behöver vi fortsätta utveckla vår organisation och där kommer Martins långa och gedigna erfarenhet att spela en viktig roll, säger Thomas Ekman, VD och koncernchef Dustin.

Martin och Morten tillträder sina nya tjänster i augusti 2020 och kommer vara medlemmar av Dustins koncernledning.

- Jag ser fram emot att tillsammans med våra holländska kollegor skapa ett Dustin i Nederländerna när vi kombinerar Dustins e-handel med Vinceres tjänster och etablerar en gemensam företagskultur, säger Morten Jakobi tillträdande EVP Netherlands.

- Dustin är mitt i en spännande transformation och det ska bli väldigt roligt att få vara en del av att fortsätta utveckla organisationen och människorna på Dustin för att möta kundernas behov, säger Martin Lindecrantz tillträdande EVP HR.

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner med verksamhet i Norden och Nederländerna. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning, vid rätt tidpunkt och till rätt pris.

Vi erbjuder cirka 255 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Huvudfokus är på små och medelstora företag. Omsättningen verksamhetsåret 2018/19 uppgick till cirka 12,5 miljarder SEK och drygt 90 rocent av intäkterna kom från företagsmarknaden.

Dustin Group har mer än 1800 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.