Kommuniké från Dustin Groups årsstämma 2017/18

Dustin Group AB (”Dustin” eller ”Bolaget”) har idag hållit årsstämma. Årsstämman beslutade i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram vid stämman.

Årsstämman omvalde styrelseledamöterna Mia Brunell Livfors, Caroline Berg, Gunnel Duveblad, Johan Fant, Tomas Franzén, Mattias Miksche och Morten Strand för tiden intill nästa årsstämma. Mia Brunell Livfors omvaldes som ordförande för styrelsen. Årsstämman beslutade att omvälja det registrerade revisionsbolaget Ernst & Young AB som bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Jennifer Rock-Baley kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor.

Årsstämman fastställde årsredovisningen för 2017/18 och beslutade om en utdelning som efter erforderlig omräkning för verkställande uppgår till 239 181 507,89 kronor, fördelat på samtliga utestående aktier i bolaget motsvarar 2,71 kronor per aktie. Som avstämningsdag för utdelningen fastställdes torsdagen den 13 december 2018 och utdelningen beräknas kunna utbetalas till aktieägarna tisdagen den 18 december 2018.

Årsstämman beviljade styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2017/18.

Årsstämman beslutade även att:

• godkänna arvoden till styrelsen och revisorn,
  • godkänna riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt huvudprinciperna för och omfattningen av Dustins aktierelaterade långsiktiga incitamentsprogram för 2019. Incitamentsprogrammet består av en emission av högst 1 323 882 teckningsoptioner inom ramen för ett incitamentsprogram till koncernledningen och andra nyckelpersoner inom Dustin. Sammanlagt omfattar incitamentsprogrammet upp till 25 personer. Rätten att teckna teckningsoptioner ska tillkomma det helägda dotterbolaget Dustin AB, som ska överlåta optionerna till anställda i koncernen. Överlåtelse av optioner till deltagarna ska ske till ett pris motsvarande optionsrättens marknadsvärde. Baserat på befintligt antal aktier respektive röster i bolaget innebär det föreslagna incitamentsprogrammet, vid utnyttjande av samtliga 1 323 882 teckningsoptioner, en full utspädning motsvarande cirka 1,5 procent av det totala antalet aktier och röster i bolaget. Incitamentsprogrammet innefattar även en möjlighet för deltagare i Norge och Nederländerna att delta i ett syntetiskt optionsprogram. Information om Dustins befintliga incitamentsprogram finns i årsredovisningen och på Bolagets hemsida, www.dustingroup.com.

Eva Ernfors, Informationschef eva.ernfors@dustin.se, 070 258 62 94

Dustin har cirka 1500 medarbetare. Omsättningen verksamhetsåret 2017/18 uppgick till 10,3 miljarder SEK. Drygt 90 procent av Dustins intäkter kommer från företagsmarknaden. Dustin Group är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2015 och har huvudkontor i Nacka, Stockholm.