Ny organisation för ökad effektivitet – kostnadsbesparingar och förändringar i koncernledningen

Dustin inför en ny organisationsstruktur, som möjliggörs av utrullningen av den gemensamma IT-plattformen, detta ökar takten i genomförandet av bolagets strategi. Förändringen beräknas leda till effektiviseringar och årliga besparingar om cirka 150-200 miljoner kronor med full effekt första kvartalet 2025/26. Som en del i den nya organisationsstrukturen förändras också Dustins koncernledning.

Den nya organisationen ger förutsättningar för att öka takten i genomförandet av Dustins strategi, med tydligare ansvar för enskilda försäljningskanaler och utveckling av erbjudandet.

Kostnaden för införandet beräknas uppgå till 70-100 miljoner kronor.

Den nya organisationen struktureras kring erbjudandet, försäljningskanaler, leverans och stödfunktioner. Cecilia Ridal blir ny medlem i koncernledningen och COO, hon ersätter Alexandra Fürst som tidigare meddelat att hon lämnar bolaget. I samband med förändringen väljer Rebecca Tallmark, EVP SMB, att lämna Dustin. Rekryteringen till den nya rollen som EVP Relation Sales påbörjas omedelbart och Johan Karlsson blir tillförordnad tills rekryteringen slutförts.

- Med utrullningen av den gemensamma IT-plattformen kan vi ta nästa steg och implementera en ny organisation som stärker vår förmåga att leverera på vår strategi och samtidigt möjliggörs effektiviseringar om 150-200 miljoner kronor. Det gör att vi kan stärka vår position på marknaden, öka vår försäljning online och av standardiserade tjänster samt bättre tillvarata de möjligheter som kommer med en förändrad marknad, säger Johan Karlsson VD och koncernchef för Dustin.

Cecilia Ridal är idag VP Customer Operations och har arbetat på Dustin sedan 2017.

- Jag vill välkomna Cecilia Ridal som ny medlem i koncernledningen, hon har visat ett starkt ledarskap och förmåga att driva förändring och utveckling. Samtidigt vill jag tacka Rebecca Tallmark som genom sitt ledarskap och driv har spelat en avgörande roll för utvecklingen och expansionen av vår onlinemodell samt transformationen och integrationen av våra managerade tjänster och jag önskar henne lycka till i framtiden, säger Johan Karlsson.

Rapporteringen av segmenten SMB och LCP förblir intakt.

Från den 1 december består Dustins koncernledning av:

Johan Karlsson, CEO & Tf EVP Relation Sales

Julia Lagerqvist, CFO

Michael Haagen Petersen, EVP Offering & Procurement

Stephanie Forsblom, EVP Online sales

Cecilia Ridal, COO

Jenny Ring, EVP People & Communication

Eva Ernfors, Informationschef

eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94

Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 oktober 2024 kl. 07:55 CET.

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.

Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2022/23 uppgick till cirka 23,6 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.

Dustin har cirka 2 200 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.