Q4: Förbättrat kassaflöde och ökade kostnadssynergier

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen ökade med 18,2 procent till 5 743 miljoner kronor (4 860).
  • Den organiska omsättningstillväxten var 15,0 procent (22,1) varav SMB 0,2 procent (18,2), LCP 24,6 procent (28,3) och B2C -20,8 procent (7,9).
  • Bruttomarginalen uppgick till 14,2 procent (15,6).
  • Justerat EBITA uppgick till 202 miljoner kronor (229) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 3,5 procent (4,7).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 147 miljoner kronor (154), inklusive jämförelsestörande poster om -12 miljoner kronor (-38).
  • Kvartalets resultat uppgick till 83 miljoner kronor (65).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,73 kronor (0,65).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 104 miljoner kronor (-222).
  • Tidigare kommunicerad ändrad tillämpad redovisningsprincip för intäkter från återförsäljning av vissa programvarulicenser resulterar i att jämförelsetalen har omräknats och effekten på omsättning för det fjärde kvartalet uppgick till -404 miljoner kronor (-245). Bruttoresultatet, rörelseresultatet och resultat före/efter skatt förblir oförändrat. För ytterligare information se not 1.

September 2021-augusti 2022

• Nettoomsättningen ökade med 57,0 procent till 23 601 miljoner kronor (15 028). Föregående års jämförelsetal innefattar tre månaders nettoomsättning för Centralpoint.
  • Den organiska omsättningstillväxten var 11,4 procent (10,3) varav SMB 9,1 procent (11,2), LCP 15,9 procent (10,0) och B2C -23,6 procent (8,8).
  • Bruttomarginalen uppgick till 14,7 procent (16,5).
  • Justerat EBITA uppgick till 979 miljoner kronor (759) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 4,1 procent (5,0).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 758 miljoner kronor (576), inklusive jämförelsestörande poster om -50 miljoner kronor (-73).
  • Årets resultat uppgick till 478 miljoner kronor (357).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 4,22 kronor (3,82).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 584 miljoner kronor (169).
  • Nettoskulden vid årets slut i relation till justerat EBITDA under den senaste tolvmånadsperioden, exklusive effekter från IFRS 16 Leasingavtal var 3,9 (3,4). Föregående års nyckeltal inkluderar tolvmånaders resultateffekt för Centralpoint.
  • Styrelsen avser att lämna förslag på vinstdisposition i samband med kallelse till årsstämman.

Händelser efter balansdagens utgång

• Thomas Ekman slutar som VD för Dustin.

”Vi redovisar en organisk omsättningstillväxt om 15 procent i verksamhetsårets sista kvartal, främst driven av en robust efterfrågan på hårdvara bland stora bolag och offentlig sektor. Ökad osäkerhet kring konjunkturutvecklingen har haft en negativ påverkan för utvecklingen bland de små och medelstora bolagen. Lönsamheten har fortsatt påverkats av försäljningsmixen, men enskilt utvecklats positivt inom segmenten som en följd av ökad tillgänglighet. Den justerade EBITA-marginalen steg jämfört med det säsongsmässigt starkare tredje kvartalet och kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades genom främst minskad lagerhållning. Integrationen och kostnadssynergierna från våra förvärvade verksamheter går enligt plan och stärker vår position för lönsam tillväxt”, säger Thomas Ekman, VD och koncernchef på Dustin.

Fredrik Sätterström, IR-ansvarig

fredrik.satterstrom@dustin.se, 0705 10 10 22

Eva Ernfors, Informationschef

eva.ernfors@dustin.se, 070 258 62 94

Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 oktober 2022 kl. 08:00 CET.

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.

Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen verksamhetsåret 2020/21 uppgick till cirka 23,6 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.

Dustin Group har cirka 2 500 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.