Q4: Högre tjänsteinnehåll stärker lönsamheten

Fjärde kvartalet

•  Nettoomsättningen ökade med 11,6 procent till 2 524 miljoner kronor (2 262). Den organiska tillväxten var -4,7 procent (12,2) varav SMB 8,0 procent (11,3) LCP -13,4 procent (15,5) och B2C 1,1 procent (-8,1).
  •  Bruttomarginalen ökade till 16,5 procent (14,3).
  •  Justerat rörelseresultat (EBITA) ökade till 119 miljoner kronor (92) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 4,7 procent (4,1).
  •  Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 107 miljoner kronor (74), inklusive jämförelsestörande poster om 4 miljoner kronor (-1).
  •  Kvartalets resultat uppgick till 71 miljoner kronor (48).
  •  Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,91 kronor (0,64).
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 59 miljoner kronor (-14).

September 2017 – augusti 2018

•  Nettoomsättningen ökade med 10,7 procent till 10 300 miljoner kronor (9 306). Den organiska tillväxten var 2,0 procent (8,6) varav SMB 9,6 procent (6,2), LCP -3,8 procent (11,8) och B2C 7,9 procent (-2,7).
  •  Bruttomarginalen ökade till 15,9 procent (14,8).
  •  Justerat rörelseresultat (EBITA) ökade till 501 miljoner kronor (426) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 4,9 procent (4,6).
  •  Rörelseresultat (EBIT) uppgick till 444 miljoner kronor (349), inklusive jämförelsestörande poster om 1 miljon kronor (-7).
  •  Periodens resultat uppgick till 305 miljoner kronor (239).
  •  Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,99 kronor (3,14).
  •  Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 748 miljoner kronor (214).
  •  Nettoskulden i relation till justerat EBITDA var 3,3 (2,3).
  •  Styrelsen föreslår en utdelning om totalt 239 miljoner kronor (213) motsvarande 3,10 kronor (2,80) per utestående aktie, före beaktande av utfallet i den föreslagna företrädesemissionen.

Fredrik Sätterström, IR-ansvarig

fredrik.satterstrom@dustin.se, 070 510 10 22

Eva Ernfors, Informationschef

eva.ernfors@dustin.se, 070 258 62 94

Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2018 kl. 08:00 CET.

Dustin har mer än 1 000 medarbetare. Omsättningen verksamhetsåret 2017/18 uppgick till 10,3 miljarder SEK. Drygt 90 procent av Dustins intäkter kommer från företagsmarknaden. Dustin Group är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2015 och har huvudkontor i Nacka, Stockholm.