Q4: Ny organisation för stärkt kundfokus och ökad effektivitet

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 4 988 miljoner kronor (5 088).
  • Den organiska omsättningstillväxten var 0,1 procent (-16,9) varav SMB -9,6 procent (-11,8) och LCP 4,0 procent (-18,9).
  • Bruttomarginalen uppgick till 12,9 procent (14,6).
  • Justerat EBITA uppgick till 28 miljoner kronor (142) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 0,6 procent (2,8).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -25 miljoner kronor (75), inklusive jämförelsestörande poster om -7 miljoner kronor (-20).
  • Kvartalets resultat uppgick till -83 miljoner kronor (3).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,18 kronor (0,01).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -355 miljoner kronor (23).

September 2023-augusti 2024

• Nettoomsättningen minskade med 8,9 procent till 21 482 miljoner kronor (23 577).
  • Den organiska omsättningstillväxten var -9,9 procent (-5,0) varav SMB -10,4 procent (-10,5) och LCP -9,7 procent (-2,6).
  • Bruttomarginalen uppgick till 14,9 procent (14,5).
  • Justerat EBITA uppgick till 551 miljoner kronor (724) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 2,6 procent (3,1).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 332 miljoner kronor (467), inklusive jämförelsestörande poster om -40 miljoner kronor (-73).
  • Periodens resultat uppgick till 53 miljoner kronor (174).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,14 kronor (0,81).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 147 miljoner kronor (619).
  • Nettoskulden vid periodens slut i relation till justerad EBITDA under den senaste tolvmånadersperioden var 4,0 (5,0).
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning utbetalas för verksamhetsåret 2023/24.

”Vi rapporterar ett fjärde kvartal i linje med den preliminära resultatuppdatering som publicerades i september. Försäljningen var fortsatt dämpad i kvartalet, trots en positiv försäljningsutveckling till offentlig sektor. EBITA-resultatet pressades av ett lägre bruttoresultat som en följd av en hög andel nya ramavtal inom segment LCP och negativa volymeffekter inom segment SMB. Kvartalets kassaflöde påverkades av en säsongsmässigt negativ utveckling av nettorörelsekapitalet, vilket även medfört en högre nettoskuld i kvartalet. Trots en fortsatt avvaktande utveckling bland företagskunderna, står vi fast vid vår bedömning om en gradvis förbättring av marknaden de kommande kvartalen”, säger Johan Karlsson, VD och koncernchef på Dustin.

Fredrik Sätterström, IR-ansvarig

fredrik.satterstrom@dustin.com, 070 510 10 22

Eva Ernfors, Informationschef

eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94

Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.

Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2023/24 uppgick till cirka 21,5 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.

Dustin har cirka 2 300 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.