• Dynamic Code/

Högsäsong för könssjukdomar – Nu kan du testa dig för både klamydia och den nya könssjukdomen mycoplasma genitalium samtidigt

Report this content

I måndags var det Klamydiamåndagen då många testade sig för just klamydia. Men nästan lika många kan vara smittade av den ”nya” könssjukdomen mycoplasma genitalium, utan att känna till det. Nu lanserar hälsovårdsföretaget Dynamic Code ett kombitest där man enkelt kan testa sig för båda sjukdomarna samtidigt och få svar på webben inom 24 timmar. Testet bygger på modern dna-teknik och håller högsta säkerhet.

Förra året rapporterades 36 814 klamydiafall i Sverige. Det finns dock ett stort mörkertal eftersom drygt hälften som är drabbade är symptomfria. Mycoplasma genitalium är en könssjukdom som på flera sätt liknar klamydia, både när det gäller infektionsbild och komplikationer. Den är enligt forskare nästan lika vanlig som klamydia, men ingår inte i smittskyddslagen vilket bland annat innebär att behandlingen inte är kostnadsfri.

– Obehandlad klamydia är en vanlig orsak till att man inte kan få barn, därför är det viktigt att man behandlas så snabbt som möjligt. Det finns studier som visar att obehandlad mycoplasmainfektion kan ge en inflammation av livmodern och äggledarna, säger Lars Falk, överläkare på hudkliniken i Östergötland. Därmed finns det en risk att den skulle kunna orsaka infertilitet. Forskning pågår för att utvärdera om något sådant samband finns.

Erbjuds inte test

Mycoplasma genitalium och klamydia har många likheter, de smittar via oskyddatd sex och många som är drabbade har inga symptom alls. Upptäcks de i tid kan de behandlas smidigt och behöver inte leda till komplikationer. Den som söker upp vården för klamydiasymptom blir inte rutinmässigt erbjuden att testa sig för mycoplasma, trots att sjukdomarna behandlas med olika slags antibiotika.

– Eftersom mycoplasma inte lyder under smittskyddslagen ersätts inte mottagningarna för provet från den allmänna landstingspotten. Så görs oftast vid t ex klamydia. Alla mycoplasmattest bekostas direkt av vårdenheten själv. Av kostnadsskäl har många enheter därför valt att vara restriktiva med provtagningarna vilket är ett stort problem eftersom infektionen är så pass vanlig, säger Lars Falk.

Så funkar självtestet

Nu finns ett kombinationstest där man enkelt testar sig för både klamydia och mycoplasma samtidigt. Testet kostar 395 kronor och beställs via www.dynamiccode.se. Provet tas i hemmiljö, där kvinnor tar ett vaginalprov och män ett urinprov som skickas för analys till det ackrediterade laboratoriet i Linköping. Efter 24 timmar finns svaret tillgängligt och kan hämtas via Dynamic Codes hemsida med hjälp av en personlig kod.

– Vi kan se att fler väljer att i högre grad ta ansvar för sin egen hälsa, bland annat genom självtester av olika slag. För att möta upp till det behov som finns och göra det så smidigt som möjligt för våra kunder har vi valt att ta fram det här kombinationstestet, där man enkelt kan testa sig för båda könssjukdomarna samtidigt, säger Anne Kihlgren, vd på Dynamic Code.

Anne Kihlgren, vd Dynamic Code
anne.kihlgren@dynamiccode.se

013-4655321; 0708-191621

Vi är ett modernt hälsoföretag som levererar smidiga, säkra och effektiva tester för t ex laktosintolerans, klamydia, mykoplasma och hussvamp. Testerna säljs via webbshop och apotek. Vi har hela kedjan, från utveckling av test och produktion av provtagningspaket till analys och distribution av provsvar. Alla våra tester och analyser bygger på modern DNA-teknik och analyseras i eget ackrediterat laboratorium.

Taggar: