Dynarc sätter standard

Dynarc sätter standard Det svenska nätverksföretaget Dynarc får en ledande roll när standarden för optiska IP-ringar tas fram tillsammans med ledande utrustningsleverantörer som Cisco och Nortel, inom det amerikanska standardiseringsorganet IEEE. Dynarcs expert Frédéric Thepot blir vice ordförande i branschorganisationen RPR Alliance, som har till uppgift att påskynda och sprida kunskap om standarden. Nyligen tillsatte Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) arbetsgruppen 802.17 för att standardisera sättet att bygga optiska IP- ringar, Resilient Packet Rings (RPR). Gruppen kommer att definiera hur optiska IP-ringar ska utvecklas för att kunna överföra datatrafik i flera gigabit per sekund och samtidigt erbjuda snabb omkoppling i händelse av fiberbrott. Standarden kommer att användas i operatörernas access-, stads- och stamnät där fiberoptisk kabel i stor utsträckning är förlagd i ringar. I syfte att stödja och påskynda standardiseringsarbetet har i veckan fem ledande utrustningsleverantörer bildat en branschorganisation vid namn RPR Alliance. Dynarc är tillsammans med Cisco, Nortel, Luminous och Lantern grundare av denna allians, och nu inbjuds både operatörer och andra leverantörer att bli medlemmar. Alliansen kommer bland annat att sprida kunskap om tekniken till operatörer, kunder, analytiker och branschen i stort. Vidare kommer man att verka för att testa leverantörernas produkter så att de uppfyller standarden och kan användas i samma ringar. - Under mer än ett års tid har Dynarc levererat utrustning för ringbaserade optiska IP-nät. Såsom pionjär inom detta område är det fantastiskt kul att visa våra kunder att denna typ av nätlösning nu vinner brett gehör på marknaden, säger Dynarcs VD Olov Schagerlund. Vår starka tekniska kompetens och erfarenhet på det här området tillsammans med vice ordförandeskapet i alliansen innebär att vi har goda förutsättningar att ta en ledarposition på denna tillväxtmarknad. Bakgrunden till initiativet till RPR bottnar i ett behov på marknaden. Idag saknas en standardteknik som är optimerad för att transportera Internettjänster med höga bandbreddskrav över fiberoptiska ringar. Vidare klarar inte dagens nätstandarder att skala till höga hastigheter för att möta kraven från slutanvändarna till en låg kostnad. För ytterligare information: Läs mer på Dynarcs webbplats, www.dynarc.se, IEEE:s webbplats: www.ieee802.org/17 och RPR-alliansens webbplats: www.rpralliance.org Kontakta Olov Schagerlund, VD Dynarc, 08-566 121 00, olov@dynarc.com Om Dynarc Dynarcs affärsidé är att utöka affärsmöjligheterna och stärka konkurrenskraften för nätverksoperatörer genom att erbjuda tekniskt ledande produkter för optiska IP-ringar. Dynarcs vision är att bidra till att utveckla Internet till ett integrerat nätverk för transport av data, ljud och video med global tillgänglighet och därigenom bidra till att öka användandet och nyttan av Internet. Dynarc har huvudkontor i Kista utanför Stockholm och i Sunnyvale i Silicon Valley. www.dynarc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/22/20010122BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/22/20010122BIT00230/bit0002.pdf