Fler och fler stadsnät väljer Dynarc

Report this content

Fler och fler stadsnät väljer Dynarc - dominerar nu svenska marknaden Runt om i Sverige väljer kommunerna vilka samarbetspartner man ska jobba med i sina stadsnät. I många stadsnät är det nätverksföretaget Dynarc som levererar den optiska infrastrukturen. Bara under våren har avtal tecknats med Danderyd, Oskarshamn, Örnsköldsvik, Ånge och Tierp. Nya partneravtal har också slutits med PNB Communication och Telia-ägda Swedia Networks. Anledningen till att valet faller på Dynarc är en flexibel och skalbar teknik som hanterar avancerade tjänster samtidigt som kostnaderna för installation och drift är låga. - Dynarcs routrar integrerar flera funktioner som är nödvändiga när man driver regionala nätverk. Det gör att vi kan minska antalet produkter i nätverket och därmed minska kostnaderna för både installation och drift, säger Monica Elm, ansvarig för Danderyds stadsnät. Sverige var tidigt ute med att lägga fiberoptiska ringar ute i företagsbyar och bostadsområden. Idag ligger den svenska marknaden ett par år före övriga Europa. De svenska stadsnäten insåg också tidigt att gammal teknik inte klarar att möta de krav bredbandstjänsterna ställer på nätet. Istället väljs ny teknik som förenklar infrastrukturen och som utvecklats för krävande Internet-tjänster. - Genom samarbetet får vi tillgång till en lösning som gör att vi snabbt kan erbjuda avancerade bredbandstjänster som videokonferenser, telefoni, TV och video över Internet, fortsätter Monica Elm. Dynarc har under det senaste året etablerat sig som en ledande leverantör på den svenska stadsnätsmarknaden. På stadsnätsföreningens årsmöte visade man en operation som gick live från Karolinska Sjukhuset i Solna till konferenslokalen i Gävle. TV-bilder från operationen sändes över Dynarcs kunders nät från Stockholm till Gävle. Samtidigt stärker också Dynarc partnersidan inom stadsnätssegmentet. PNB Communication säljer och marknadsför ett kommunkoncept som i grunden bygger på Dynarcs produkter. Likaså Telia-ägda Swedia Networks, som utvecklat ett "City net"-koncept för konkurrensneutrala öppna stadsnät, bygger sin lösning på Dynarcs nya produktserie. Swedia Networks har redan sålt det första nätet till Tierps kommun. Dynarcs teknik gör det möjligt för flera stads- och regionnät att enkelt förbindas med varandra. Ett exempel på detta är RegNet/Norrsken, en sammanslutning av flera kommuner och länsförbund mellan Gävle och Östersund som alla skrivit ett ramavtal för att få tillgång till Dynarcs produktutbud. - Lösningen hjälper kommunerna i nedre Norrland att till en rimlig kostnad erbjuda nya bredbandstjänster för företag och hushåll, säger Sundsvalls Energis VD Göran Sörell. Enligt en undersökning från Svenska Stadsnätsföreningens (SSNF) kommer 50 procent av de svenska stadsnäten att byggas ut inom två år. - Stadsnäten är i en pågående process och byggs ut allt eftersom. Därför är det naturligtvis viktigt att satsa på flexibel teknik som går att växa med och som kan anpassas vartefter behoven ändras, säger Lars Hedberg, ordförande i SSNF. För ytterligare information, kontakta Per Lembre, marknadschef, tel 08-566 121 12, e-post: per@dynarc.se Om Dynarc Dynarcs affärsidé är att utöka affärsmöjligheterna och stärka konkurrenskraften för nätverksoperatörer genom att erbjuda tekniskt ledande produkter för optiska IP nätverk. Dynarcs vision är att bidra till att utveckla Internet till ett integrerat nätverk för transport av data, ljud och video med global tillgänglighet och därigenom bidra till att öka användandet och nyttan av Internet. Dynarc har huvudkontor i Kista utanför Stockholm och ett utvecklingscentrum i Silicon Valley. För mer information se www.dynarc.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00170/bit0001.pdf