Sundsvalls stadsnät expanderar med utrustning från Dynarc

Sundsvalls stadsnät expanderar med utrustning från Dynarc Sundsvall bygger nu ut stadsnätet för att kunna ansluta fler kunder och lansera nya tjänster till hushållen. Det svenska nätverksföretaget Dynarc levererar nätverksutrustningen till de nya delarna av nätet. - Vi har byggt upp kärnan av nätet med Dynarcs utrustning och går nu vidare med att bygga fler anslutningspunkter för våra kunder. Inom ett år räknar vi med att fördubbla antalet kunder som är anslutna i stadsnätet, säger Göran Hamlund vid ServaNet, energibolagets bredbandssatsningen. Totalt har 150 kilometer fiberkabel grävts ned i kommunen så nätet är väl förberett inför expansionsplanerna. För att kunna ta emot fler kunder uppgraderades nyligen nätet med ytterligare sju dataväxlar från Dynarc. Hittills har företag och kommunens verksamhet dragit nytta av stadsnätet med lägre kostnader för datakommunikation som följd. ServaNet siktar nu också på att nå hushållen med bredbandstjänster. Sedan årsskiftet erbjuds hushåll fast Internetaccess för 225 kr/mån vilket är ett av de lägsta priserna i landet. - Leveransen till ServaNet bekräftar vår satsning på den svenska stadsnätsmarknaden och jag ser det som ett styrketecken att våra nuvarande kunder fortsätter att vända sig till oss för att hjälpa dem med deras expansionsplaner. Det är en betydande aktivitet i detta marknadssegment och vi räknar med att ett flertal nya stadsnät kommer att byggas under innevarande år, säger Dynarcs VD Olov Schagerlund. För mer information, kontakta: Olov Schagerlund, VD Dynarc, 08-563 121 00. Göran Hamlund, ServaNet, 060-19 22 00. Om Dynarc Dynarcs affärsidé är att utöka affärsmöjligheterna och stärka konkurrenskraften för nätverksoperatörer genom att erbjuda tekniskt ledande produkter för optiska IP-ringar. Dynarcs vision är att bidra till att utveckla Internet till ett integrerat nätverk för transport av data, ljud och video med global tillgänglighet och därigenom bidra till att öka användandet och nyttan av Internet. Dynarc har huvudkontor i Kista utanför Stockholm. www.dynarc.se Om ServaNet ServaNet är namnet på Sundsvall Energi Elnäts bredbandssatsning. Affärsidén är att tillhandahålla tjänster för ledningsbunden överföring av information i Sundsvallsområdet. Visionen är att vara ett av Sveriges ledande nätföretag. Sundsvall Energi Elnät AB ingår i koncernen Sundsvall Energi som ägs av Sundsvalls kommun. www.serva.net ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/08/20020308BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/08/20020308BIT00230/wkr0002.pdf