Tele1 Europe utökar avtal med Dynarc till 175 Mkr

Report this content

Tele1 Europe utökar avtal med Dynarc till 175 Mkr Svenska nätverksföretaget Dynarc tecknar ett nytt tvåårsavtal med Tele1 Europe för att bygga ett heltäckande nordiskt bredbandsnät för krävande företagskunder. Avtalet värderas till 175 Mkr och en initial order på drygt 60 Mkr har redan lagts för att snabbt komma igång med utbyggnaden. Sedan sex månader tillbaka använder Tele1 Europe Dynarcs första produktserie i sitt optiska stadsnät i Stockholm. Tele1 Europe har nu valt att utöka samarbetet till att omfatta Dynarcs nya produktserie. Med hjälp av den nya routern Dynarc 5116 kan Tele1 Europe erbjuda avancerade IP- tjänster till krävande företagskunder över hela Norden. Företagskunderna kommer bland annat att erbjudas IP-baserade förbindelser med hög tjänstekvalitet och garanterad kapacitet på 100 Mbit/s eller mer. - Dynarcs optiska nätlösning förstärker vår konkurrenskraft så att vi snabbt och säkert kan erbjuda nya IP-tjänster till den krävande företagsmarknaden, säger Tommy Ekström, teknisk direktör, Tele1 Europe. Våra goda erfarenheter från Dynarcs första stadsnätsrouter är ett av skälen till att vi nu beslutat att bygga vårt nya nordiska nät med Dynarcs nya produktserie. Tele1 Europe är idag en ledande operatör av bredbandstjänster för telefoni, data och Internet till företagskunder i Norden. Det nya bredbandsnätet kommer att byggas i faser. Tele1 Europes initiala order gäller 160 stycken Dynarc 5116 för utbyggnad i redundanta fiberoptiska ringar i de största nordiska städerna. I syfte att kunna erbjuda sina företagskunder internationella tjänster planerar Tele1 Europe att utveckla det nordiska nätet med förbindelser till London, Amsterdam och Hamburg. Även här kommer Dynarc 5116 att användas. - Dynarc och Tele1 Europe har arbetat tillsammans för att fastställa kraven på vår nya produktserie. Produktserien har blivit oerhört väl mottagen på marknaden, och kontraktet med Tele1 Europe bekräftar Dynarcs strategiska inriktning och affärsfokus, säger Dynarcs VD Olov Schagerlund. Operatörers långsiktiga konkurrenskraft handlar i ökande grad om förmågan att snabbt erbjuda en kombination av nya tjänster till sina kunder. Dynarcs nya produktserie är framtagen efter dessa marknadskrav. Dynarc 5116 är världens första router som automatiskt kan reservera bandbredd för krävande IP-tjänster och den möjliggör samtidigt förenklad installation, service och support för fiberoptiska bredbandsnät. För mer information kontakta Olov Schagerlund, VD och grundare Dynarc, telefon 08 566 121 00 eller e- post olov@dynarc.se Tommy Ektröm, teknisk direktör Tele1 Europe, telefon 08 5631 0000 eller e- post tommy.ekstrom@tele1europe.se Om Tele1 Europe Tele1 Europe (NASDAQ: TEUR, Stockholm Stock Exchange: TEUR) är en snabbväxande data- och teleoperatör med verksamhet i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Affärsidén är att erbjuda bredbandslösningar för data, telefoni och Internet till stora och medelstora företag i Norden. Tele1 Europe är idag den enda pan-nordiska data- och teleoperatören som investerar i lokala accessnät med bredbandskapacitet till företag. Utbyggnaden sker i Nordens 80 största städer. Accessnäten, som binds samman med långdistansnät, blir en av Europas snabbaste motorväg för data- och internettrafik med en initial kapacitet till kund på upp till en gigabit. Företaget grundades 1995 och har knappt 1000 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm och bolaget har 24 kontor runt om i Norden. Se vidare www.tele1europe.com Om Dynarc Dynarcs affärsidé är att utöka affärsmöjligheterna och stärka konkurrenskraften för nätverksoperatörer genom att erbjuda tekniskt ledande produkter för optiska IP-ringar. Dynarcs vision är att bidra till att utveckla Internet till ett integrerat nätverk för transport av data, ljud och video med global tillgänglighet och därigenom bidra till att öka användandet och nyttan av Internet. Dynarc har huvudkontor i Kista utanför Stockholm och i Sunnyvale i Silicon Valley. www.dynarc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/05/20010305BIT00210/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/05/20010305BIT00210/bit0002.pdf