Dynasafe tillhandahåller hundar för skydd mot sprängladdningar på samtliga flygplatser i Afghanistan

Report this content

Dynasafe, den globala ledaren vad gäller oskadliggörande av explosiva varor och annat farligt material, meddelade i dag att man har tilldelats ett kontrakt som omfattar att tillhandahålla hundteam som kan upptäcka sprängämnen och narkotika på samtliga flygplatser i Afghanistan. Kontraktet följer flera andra liknande betydande skyddskontrakt som Dynasafe vunnit i länder som Syrien, Sydsudan och Mali.

I Syrien används Dynasafes hundar för skydd mot improviserade sprängladdningar (IED) och fordonsbomber för FNs uppdrag i Damaskus. I Mali skyddas ett annat FN-uppdrag på ett liknande sätt av Dynasafes hundteam. I Sydsudan hjälper hundarna till med säkerhetsarbetet i de stora FN-lägren och bidrar till de humanitära insatserna i landet.

Dynasafe har mer än 12 års erfarenhet av att tillhandahålla effektiva hundar för patrullering och sökning efter sprängämnen. Hundarna lärs upp på en särskild träningsanläggning, Dynasafe Canine Services, som ligger i Pretoria, Sydafrika. När hundarna är färdigtränade skickas de till olika platser i världen för att bidra i insatser för att skydda människor och infrastruktur från hot på grund av konflikter.

Adam Ainsworth, Managing Director på Dynasafe MineTech Limited säger; “Det finns ett ökande intresse för våra hundskyddstjänster och vi har investerat i Dynasafe Canine Service för att möta den växande efterfråga. Vi erbjuder långsiktig säkerhet för de som lever och arbetar i konfliktfyllda områden och är stolta över att på det sättet kunna bidra till att göra världen till en säkrare plats.".

För mer information, kontakta:

Ola Elmeland                                            Adam Ainsworth

CHIEF MARKETING OFFICER                 MANAGING DIRECTOR

Dynasafe                                                    Dynasafe MineTech Limited

Tel: 46 8 684 20 484                                 Tel: 44 1594 368077

ola.elmeland@dynasafe.com                    adam.ainsworth@dynasafe.com

Om Dynasafe

Dynasafe skyddar människor från hot som orsakas av explosiva artiklar och annat farligt material. Företaget är den globala ledaren vad gäller bortskaffande, hantering och destruktion av kemiska, biologiska, radioaktiva och explosiva artiklar (CBRNe), såväl på land som till havs.

Med sina tre affärsenheter, Area Clearance, Protection Systems och Demil Systems, är Dynasafe det enda globala företaget som är kapabelt att agera inom hela värdekedjan för oskadliggörande av explosiva artiklar.

Dynasafes huvudkontor finns i Stockholm och ett strategiskt nätverk av dotterbolag och försäljningspartners gör det möjligt att verka i hela världen. Bolaget har cirka 400 fast anställda och utöver det ett stort antal medarbetare som anställs för specifika projekt, huvudsakligen för röjning av minor och ammunition. Dynasafe finns i fler än 70 länder och har kunder i både offentlig och privat sektor. Dynasafes innovativa produkter och breda kunskap har gjort det möjligt att leverera:

• Fler än 250 bombkammare och skyddssystem

Taggar:

Snabbfakta

Dynasafes innovativa produkter och breda kunskap har gjort det möjligt att leverera: • Fler än 1 000 projekt för röjning av ammunition och minor i hela världen, såväl på land som till havs • Fler än 250 bombkammare och skyddssystem • Fler än 25 anläggningar för destruktion av kemisk och konventionell ammunition över hela världen

Citat

Adam Ainsworth, Managing Director på Dynasafe MineTech