Dynavox Groups delårsrapport för andra kvartalet 2024

Dynavox Group AB (publ) redovisade idag resultatet för andra kvartalet 2024.

Kommentar från Dynavox Groups VD Fredrik Ruben:

Vi fortsätter att växa omsättningen i hög takt samtidigt som vi investerar i interna system och försäljningskapacitet för att öka skalbarheten i affären. Detta är i linje med vårt långsiktiga mål att hjälpa fler personer kombinerat med en hög tillväxt och stärkt rörelsemarginal. Den låga kunskapen om kommunikationshjälpmedel innebär alltjämt en betydande potential för oss att långsiktigt växa och göra skillnad för många fler individer med kommunikationssvårigheter.

KVARTALET APRIL– JUNI 2024

• Intäkterna växte 25% till 476 MSEK (381). Den valutajusterade tillväxten var 24%.
  • Bruttomarginalen uppgick till 69% (68).
  • Rörelseresultatet uppgick till 53 MSEK (29), motsvarande en rörelsemarginal om 11,0% (7,6).
  • Kassaflödet efter löpande investeringar uppgick till 42 MSEK (30).
  • Resultatet per aktie var 0,34 SEK (0,16) både före och efter utspädning.

PERIODEN JANUARI – JUNI 2024

• Intäkterna växte 26% till 904 MSEK (716). Den valutajusterade tillväxten var 26%.
  • Bruttomarginalen uppgick till 68% (67).
  • Rörelseresultatet uppgick till 85 MSEK (50), motsvarande en rörelsemarginal om 9,4% (7,0).
  • Kassaflödet efter löpande investeringar uppgick till 52 MSEK (47).
  • Resultatet per aktie var 0,44 SEK (0,23) före och efter utspädning.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

VD-KOMMENTAR

Omsättningstillväxten i lokala valutor var 24% under kvartalet. Vi fortsätter att se en stabil tillväxt över alla geografier och användargrupper och ser ett fortsatt starkt inflöde av nya förskrivningar. Användare utan behov av ögonstyrning visar fortsatt en starkare tillväxt än andra. Dessa är företrädesvis personer som behöver symbolbaserad kommunikation och vår mjukvara TD Snap, ofta barn eller unga med autismdiagnoser.

Liksom tidigare investerar vi för att ytterligare stärka skalbarheten i vår verksamhet. Vi känner oss optimistiska att tillväxten i kombination med skaleffekter successivt kommer fortsätta att öka EBIT-marginalen mot vårt långsiktiga mål, att uppnå och överstiga 15 procent på årsbasis. Detta bekräftas av att rörelseresultatet ökade med drygt 80 procent och resultatet per aktie ökade med drygt 110 procent jämfört med samma period förra året.

Förvärv utgör ett komplement inom ramen för våra företrädesvis organiska tillväxtambitioner. I mitten på maj avtalade vi om att förvärva vår återförsäljarpartner i Australien och Nya Zeeland, Link Assistive. Affären innebär att vi kommer närmare våra kunder på dessa marknader och därmed underlättas vårt arbete med att stödja personer med funktionsnedsättningar för att kommunicera på ett mer effektivt sätt. Australien är redan idag ett av de länder med bäst fungerande ersättningsystem för våra typer av hjälpmedel. Att ha direkt närvaro har tidigare varit receptet på hur vi kan få en redan framgångsrik marknad att prestera ännu bättre. Transaktionen förväntas slutföras under det andra halvåret 2024.

Den hälsoekonomiska studie som vi låtit genomföra och som analysföretaget Augur publicerade i maj bekräftar med råge det vi redan visste - att kommunikationshjälpmedel har en stor positiv inverkan för människor med funktionsnedsättning och deras anhöriga. Livskvaliteten fördubblas för användare som har ett kommunikationshjälpmedel jämfört med ett liv utan. Samtidigt betalar sig hjälpmedlen tre gånger om rent ekonomiskt för samhället. Att det ens blir ett positivt ekonomiskt utfall, dvs ett resultat över noll, är ovanligt i den här typen av studier. Vi är sporrade av resultatet och kommer att fortsätta att investera i liknande initiativ framöver för att användas som stöd för opinionsbildare och beslutsfattare i vår strävan efter ökad kunskap och förbättrade ersättningssystem.

I slutet på juni ändrade vi som planerat vårt företagsnamn till Dynavox Group AB. Syftet med namnbytet är att tydliggöra för såväl investerare som för nya talanger i Sverige att bolaget är skilt från Tobii AB och mer specifikt att ögonstyrningsteknik endast utgör en mindre del av vårt heltäckande erbjudande inom lösningar för företrädesvis förskrivna kommunikationshjälpmedel. Namnbytet berör endast koncernens moderbolag. Den kundinriktade verksamheten använder fortsatt samma namn som de kommersiella varumärkena, inklusive "Tobii Dynavox" (heltäckande kommunikationslösningar), "Acapela group" (syntetiska röstlösningar) och "Rehadapt" (monteringslösningar).

Att vår marknad fortfarande befinner sig i en tidig fas med mycket låg penetration innebär en stor långsiktig potential. De allra flesta som är i behov av kommunikationshjälpmedel känner inte till eller nås inte av information om de lösningar som vi och våra branschkollegor erbjuder. Vårt starka produkterbjudande och våra engagerade medarbetare är ytterligare viktiga framgångsfaktorer inför framtiden. Sammantaget innebär detta att jag är fortsatt optimistisk inför såväl andra halvåret som på längre sikt.

Fredrik Ruben, VD

Webbpresentation
Klockan 09:00 idag håller Dynavox Group en webbpresentation för investerare, analytiker och press. Om du vill delta i webbpresentationen klicka på följande länk. Delårsrapporten och en inspelning av webbpresentationen kommer att finnas tillgängliga här.

Denna information är insiderinformation som Dynavox Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 07.30 CEST.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Linda Tybring, CFO, Dynavox Group, tel: 070 68 14 980, e-post: linda.tybring@dynavoxgroup.com

Om Dynavox Group

Dynavox Group AB (publ) är moderbolaget för Tobii Dynavox, världsledaren inom kommunikations­hjälpmedel. Med huvudkontor i Stockholm, och listat på Nasdaq Stockholm (DYVOX), har Dynavox Group tillsammans med sina varumärken över 700 anställda, och kunder i över 65 länder. Tobii Dynavox specialutvecklade lösningar gör det möjligt för människor med funktionsnedsättningar som cerebral pares, ALS, autism och ryggmärgsskada att få en egen röst, lära sig att läsa och leva ett mer självständigt liv. Hundratusentals människor över hela världen har dragit nytta av våra integrerade lösningar med hårdvara, mjukvara, kliniskt utvecklade språksystem, monteringslösningar, utbildning och engagerad support. Vi erbjuder omfattande expertis inom finansiering för att kunna hjälpa så många som möjligt. Eftersom nedsatt röst och rörlighet är vanligt hos våra användare, kan våra lösningar användas genom alternativa åtkomstmetoder, såsom ögonstyrning eller pekskärm. Genom AI-baserad röstsyntes erbjuder vi användarna en personligt anpassad röstidentitet på över 30 språk, för både vuxna och barn. För mer information, besök Dynavox Groups webbsida: www.dynavoxgroup.com