Tobii förvärvar hjälpmedelsföretaget Dynavox

Report this content

STOCKHOLM, 22 maj 2014 ‒ Tobii Technology, världsledande inom ögonstyrning, meddelade idag att man har nått en överenskommelse om att förvärva DynaVox Systems LCC, en ledande leverantör av samtalsapparater och mjukvara för alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Sammanslagningen förstärker Tobii Assistive Technology som den internationellt ledande inom AKK och tillgänglighetsprodukter.

Sammanslagningen av Tobii Assistive Technology och DynaVox skapar en stark marknadsledare med ett djupt engagemang i innovativa nya produkter som skapar bättre förutsättningar för våra användare. Vi brinner för dessa användare och kommer att fokusera all vår energi på att leverera bästa möjliga produkter och tjänster för att tillgodose deras behov, säger Henrik Eskilsson, VD för Tobii Technology.

DynaVox och Tobii Assistive Technology har starkt kompletterande kompetenser: DynaVox är ledande inom alternativ och kompletterande kommunikation främst för personer med kognitiva kommunikationssvårigheter , t.ex. autism , afasi och utvecklingsförsening. Tobii är världsledande inom AAK och tillgänglighetslösningar med eyetracking för personer med olika fysiska och kognitiva funktionsnedsättningar till exempel ALS, retts syndrom, ryggmärgsskada och cerebral pares.

Tillsammans kommer de två företagen också att stärka sin geografiska täckning i USA och Kanada, där båda har en stor marknadsnärvaro med sina respektive kommunikationslösningar och tiotusentals brukare. Tobii Assistive Technology har även en bred närvaro i Europa , Kina och andra tillväxtmarknader där man med DynaVox produkter kan nå ut till ännu fler individer.

DynaVox imponerar med en stark portfölj av mycket uppskattade produkter och deras team besitter branschledande kompetens. Vi ser detta förvärv som en möjlighet att kombinera våra erbjudanden och skapa ett verkligt vinnande lag, säger Fredrik Ruben, affärsområdeschef för Tobii Assistive Technology. Sammanslagningen ger oss också styrkan att driva branschfrågor på ett kraftfullt sätt till fördel för våra kunder, deras familjer, skötare, vårdpersonal och alla andra berörda parter.

Om Tobii Technology

Tobii Technology är världsledande inom eye tracking, en teknologi som gör att datorn kan avgöra exakt var man tittar. Med blickens hjälp kan vi interagera med datorer på helt nya sätt och få nya insikter i mänskligt bettende. Tobii levererar banbrytande och prisbelönta lösningar för marknader som konsumentdatorer, kommunikationshjälpmedel, beteendeforskning och marknadsundersökningar och fordon. Företaget grundades 2001 och med huvudkontor i Sverige bedriver företaget verksamhet genom tre divisioner: Tobii OEM Solutions, Tobii Assistive Technology och Tobii Analysis Solutions med kontor i USA, Kina, Tyskland, Japan och Norge samt ett globalt nätverk av återförsäljare. www.tobii.com.

Mediakontakt

Sara Hyléen, Marknadschef, Tobii Technology; telefon 070-916 16 41; e-post: sara.hyleen (@) tobii.com

Fredrik Ruben, affärsområdeschef Tobii Assistive Technology; telefon: 0704 27 41 10, e-post: fredrik.ruben (@) tobii.com