e-Boks storsatsar på Sverige

e-Boks landar nu på svensk mark med PostNord som delägare

I Danmark har e-lådan e-Boks revolutionerat landets posthantering. Företaget, som både är en digital brevlåda och ett arkiv, anlitas av såväl myndigheter som företag som vill reducera miljöpåverkan, sänka portokostnader och minska pappershögarna på sina kunders dörrmattor. Nu väljer e-Boks att storsatsa på Sverige, en marknad de tror kommer att bli den viktigaste i Norden.

e-Boks, som ägs av PostNord och Nets, satsar nu långsiktigt på Sverige. Satsningen handlar bland annat om att förnya det analoga beteendet hos såväl användare som företag och myndigheter.

– Sverige är ett modernt land med hög internetanvändning och en öppenhet för ny teknik – ändå behandlar man post precis som för 100 år sedan. Efter 14 år i Danmark, med en nära hundraprocentig användning bland den vuxna befolkningen, vet vi att vår lösning är att lita på och att användarna trivs med e-lådan. Men det är avsändarna som ger användarna det riktiga värdet, därför jobbar vi nu långsiktigt för att knyta till oss dessa partners. Tillsammans med våra ägare PostNord och Nets vill vi erbjuda fler alternativ och tillfredsställa de önskemål som finns om en fortsatt ökad och säker digitalisering även i Sverige, säger Henrik Andersen, CEO på e-Boks Danmark och styrelseordförande i e-Boks AB.

Förutom den danska verksamheten finns e-Boks sedan 2012 även i Norge, med den norska regeringen som en av avsändarna, och i Finland i form av en white label-lösning. Totalt har e-Boks i dag fler än tio miljoner nordiska användare och skickar årligen runt 250 miljoner digitala dokument.

– Såväl privatpersoner som företag och myndigheter blir allt mer miljömedvetna, särskilt i Norden. Det gläder oss att de 250 miljoner dokument som skickades via e-Boks förra året inte skickades med kuvert och frimärken och vi tror att den aspekten är viktig för de flesta av våra användare och avsändare, fortsätter Henrik Andersen.

Den nordiska tillväxtstrategin är ambitiös där Sverige inom kort tros växa till att bli den viktigaste marknaden i Norden. I den tillväxtresan utgör delägaren PostNord viktiga muskler.

– Kommunikations- och logistikkoncernen PostNord säkerställer att försändelser distribueras till företag och hushåll över hela Sverige varje vardag, 52 veckor om året. För oss är det viktigt att vi distribuerar på det sätt som kunden önskar, fysiskt eller digitalt, till ombud eller till mottagarens adress. Med e-Boks förstärker vi ytterligare vår möjlighet att leverera på mottagarens villkor, säger affärsområdeschef Andreas Falkenmark, PostNord.

För frågor eller mer information, vänligen kontakta:

Susanne Søndahl Wolff, Nordic Communications & Marketing Director, e-Boks A/S
e-post: ssw@e-boks.dk, mobil: 45 2382 1314

Troels Hansen, Head of Analytics and Digital, PostNord AB
e-post: troels.hansen@postnord.com, mobil 46 70 223 73 42

Om e-Boks

e-Boks är Nordens största e-låda som grundades i Danmark 2001 för att minimera papper och problem för personer, företag och myndigheter. 2015 etablerades e-Boks även i Sverige och ägs här av PostNord tillsammans med Nets. Förra året skickades över 250 miljoner dokument till fler än tio miljoner nordiska användare.

Mer information finns på e-boks.se

Taggar: