Nordens största elbilsmässa kommer till Danmark

Report this content

Missade du elbilsmässan eCarExpo i Stockholm? Ingen fara – nu har du chansen igen!  Den 17 – 19 april 2020 intar eCarExpo Øksnehallen i Köpenhamn och det blir därmed premiär för Danmarks första mässa för elbilar, plug-in hybridbilar och laddning. eCarExpo laddar upp med provkörningsbilar, laddningslösningar, seminarier och debatt.

Elbilarna är här och danskarna är redo för dem. Förra året fyrdubblades försäljningen av elbilar och i år kommer mer än 20 nya elbilar ut på marknaden. Flera av dem finns på elbilsmässan eCarExpo som borgmästare Frank Jensen öppnar den 17 april i Øksnehallen i Köpenhamn.

- Danskarna är redo för en särskild mässa för elbilar, plug-in hybridbilar och laddning och det får de med eCarExpo. Mässan har framgångsrikt hållits under flera år i Göteborg och Stockholm. Senast var det 77 utställare och cirka 14 600 besökare under tre dagar i Stockholm i januari. Nu är det Danmarks tur och vi är stolta över att det är med FDM (Federation of Danish Motorists) som huvudspronsor, säger Camilla Messer Thomsen, projektledare för eCarExpo Danmark.

Prova en elbil

Fredag den 17 april är en dag för branschen, företag och kommuner. Lördag och söndag den 18 – 19 april, är mässan öppen för alla.  Inte minst för de många danskar som överväger att köpa en elbil.

- Statistik i Danmark visar att majoriteten har ett körkrav på mindre än 100 km per dag. En körsträcka som nya elbilar väl klarar. På eCarExpo kan du uppleva ett brett urval av elbilar och plug-in hybridbilar från bland annat KIA, Renault och Tesla. Dessutom finns både Danmarks billigaste elbil, SEAT Mii Electric och Danmarks dyraste elbil Porsche Taycan med på plats. eCarExpo ger också besökarna möjlighet att provköra elbilar runt Köpenhamn. Rutterna börjar och slutar framför Øksnehallen där laddstationer har installerats, säger Camilla Messer Thomsen.

Intressanta debatter om heta ämnen

Olika laddlösningar finns självklart med under eCarExpo och besökarna kan träffa både stora och små leverantörer av olika laddningslösningar. Under branschdagen den 17 april äger flera spännande diskussioner rum från scenen.

- Danmarks Tekniska Universitet och Dansk Elbil Alliance har tagit fram en analys som visar att totalt 17 200 laddningsstationer behövs till 2030 om den gröna omvandlingen av personbilstransporter ska stödja regeringens mål om en minskningen 70 procent av växthusgaser. Men vem ska betala för laddstationerna och var ska de stå för att säkerställa distribution av elbilar i alla delar av Danmark? Det ska vi diskutera på eCarExpo, säger Camilla Messer Thomsen.

Myter och sanningar om brand i batterier

Under mässan ska även en studie om danskarnas inställning till elbilar presenteras och på programmet finns ett, bokstavligen talat,  hett ämne med – brand i batterier.

- Danmarks ledande experter på bränder i elbilsbatterier kommer och förklarar vad som är myt och sanning. eCarExpo är inte en bilmässa som andra. Vår ambition är att göra besökarna medvetna om alla aspekter av elbilar, plug-in hybridbilar och laddning och vi vill skapa debatt, betonar Camilla Messer Thomsen.

Ackreditering

Du är välkommen att ackreditera dig till eCar Expo 2020 som journalist/fotograf/ medierepresentant. För mer information: kontakta projektledare Camilla Messer Thomsen på tel +45 4055 3008 eller mail: camilla@elbilkonsulenten.dk

Fakta om eCarExpo:

eCarExpo är Nordens ledande mässa om mobilitet, laddbara bilar och laddning för elbilar. Den arrangerades i februari på Friends Arena, Stockholm, i april på Øksnehallen, Köpenhamn och i november 2020 i Lilleström, Oslo samt Göteborg eCarExpo är en mötesplats och framtidsmässa för industri och konsumenter, med elbilar, plug-in hybridbilar och laddning i fokus. Mässan vill visa att elbilen är en lika lustfylld upplevelse för bilägare och bilentusiaster, och att laddningsbara bilar handlar om hållbarhet, god ekonomi och körglädje.

PT Umbrella är arrangör av eCarExpo och på mässan i Danmark är Politiken mediepartner och FDM huvudsponsor.