E.ON bygger regionala nät för konkurrenskraftig fjärrvärme

E.ON investerar just över 80 miljoner kronor för att bygga samman fjärrvärmenäten i Norrköping och Söderköping.  Ett första spadtag har tagits för ett regionalt fjärrvärmenät i Östergötland. Regionala nät skapar också möjligheter att öppna upp fjärrvärmemarknaden för framtida konkurrens.

– Tack vare kraftvärmesatsningen i Norrköping med investeringar i ny panna, har vi möjlighet att låta fjärrvärme från Händelöverket komma även Söderköping till godo, säger Karin Jarl-Månsson VD på E.ON Värme. Genom att bygga ihop fjärrvärmenäten i Norrköping och Söderköping får vi maximal nytta av produktionen, vilket ger riktigt energieffektiv och klimatsmart fjärrvärme. Dessutom skapar vi ett regionalt nät som ökar möjligheten att öppna upp fjärrvärmemarknaden för framtida konkurrens.

Effektivitet förutsätter i många fall storskalighet. Småskalighet och uppdelning i separata nät begränsar fjärrvärmens effektivitet på flera sätt. Men på E.ON anser man att många nät går att bindas samman till regionala enheter med fler kunder. En sådan ihopkoppling av näten innebär att befintliga anläggningar kan användas effektivare, att kostnaden för att hålla reservkapacitet kan minska och att fler leverantörer kan erbjuda fjärrvärme.

– Ur ett längre perspektiv tror vi att en sammanlänkning av näten ökar våra kunders möjlighet att välja fjärrvärmelverantör på en öppen fjärrvärmemarknad, säger Karin Jarl-Månsson, VD på E.ON Värme.  Regeringen utreder just nu en sådan lagstiftning och målet är att fjärrvärmenäten ska öppnas upp för konkurrens.

Totalt investerar E.ON 83 miljoner kronor i ett projekt att bygga samman näten. Projektet förväntas stå klart i september 2011 då fjärrvärmeanläggningen i Söderköping stängs ner och produktionen koncentreras till en av E.ONs mest effektiva anläggningar, Händelöverket, med stor flexibilitet mellan olika bränslen och avancerad reningsutrustning. Sedan tidigare har E.ON regionala fjärrvärmenät i Örebro (Örebro-Hallsberg-Kumla) och i Malmö-Burlöv i Skåne.

– Direkt minskas koldioxidutsläppen genom att effektivt använda den bästa produktionsanläggningen för större geografiska områden. Långsiktigt är det också fjärrvärmen som konkurrerande uppvärmningsalternativ som blir mer attraktivt för kunderna, avslutar Jarl-Månsson.

Fakta sammankoppling fjärrvärme i Norrköpin-Söderköping

Att koppla samman fjärrvärmenäten kräver en 11 kilometer lång överföringsledning mellan orterna, 1 pumpstation (placering Söderköping) och en 2 kilometer lång förstärkningsledning i Söderköping. Arbetet med förstärkningsledningen blev klart i december 2009.

Grävarbetet startar från Norrköping och avslutas i Söderköping. En arkeologisk undersökning har utförts längs sträckan och gett klartecken för att börja bygga.

Överföringsledningen består av en fram- och en returledning, vardera med en diameter på 450 millimeter. Ledningen läggs ner på cirka 60 centimeters djup, 90 centimeter på åkermark, och marken återställs till tidigare skick.

Ytterligare information lämnas av Kommunikationschef Anna Nystedt, tel 070-525 54 86.

E.ON Värme Sverige

Kommunikation