E.ON Elnät fortsätter satsning på leveranssäkerhet och klimat

Från och med nästa år regleras elnätsverksamheten med nya förutsättningar. För första gången ska nätbolagen lämna in sina verksamhetsplaner i förväg för granskning och godkännande av avgiftsnivån. För E.ON Elnät innebär de närmaste åren en fortsatt satsning på ökad leveranssäkerhet och på klimat- och miljöåtgärder.

Behovet av att höja leveranssäkerheten ökar för varje år som går och samhället kräver att vi använder vår energi mer effektivt och att användningens klimat- och miljöpåverkan minskar. Ett effektivt och smart elnät är förutsättningar för minskad miljöpåverkan och anpassning till nya former av förnybar och småskalig elproduktion. E.ON Elnäts verksamhetsplan för åren 2012 – 2015 tar sikte på just detta.

I planen finns flera delar som bidrar till en bättre helhet:

• Arbetet med att ytterligare höja leveranssäkerheten i våra elnät fortsätter
  • Arbete fortsätter med att stödja klimatomställningen. Dels för att uppnå ett optimalt sätt att driva våra elnät när vindkraften nu växer i allt högre takt, dels genom att säkerställa hög leveranssäkerhet på längre sikt med en stor andel förnybar kraft i våra nät.
  • Den största potentiella effektiviseringsvinsten finns hos våra kunder. Under perioden planerar E.ON Elnät bland annat att erbjuda utrustning till våra kunder för att de ska kunna följa sin elanvändning i realtid

För att genomföra de åtgärder som planeras och för att täcka kostnadsökningar från statliga Svenska Kraftnät, kommer elnätsavgifterna i genomsnitt att öka 3 - 4 procent per år under perioden 2012 – 2015. E.ON Elnäts intäkter för perioden ligger drygt 10 procent lägre än den modell som Energimarknadsinspektionen har till grund för att avgöra om avgifterna är skäliga.

-  Som stor aktör har vi en högre effektivitet än många mindre bolag. Det finns stordriftsfördelar i drift- och underhåll, kundservice och i administrationen, säger Per-Olof Lindholm, VD i E.ON Elnät och fortsätter:

- I den plan vi tagit fram för perioden 2012 - 2015 har vi en god balans mellan leveranskvalitet och avgiftsutveckling. På lång sikt innebär planen också att inslagen av ”smartare nät” kommer att öka, vilket innebär att ytterligare effektiviseringar kan förverkligas.

Energimarknadsinspektionen ska nu ta ställning till de intäkter som krävs för att genomföra E.ON Elnäts verksamhetsplan. Beslut om intäktsram, som är grund för E.ON Elnäts avgifter för perioden 2012 – 2015, kommer den 31 oktober 2011.

För ytterligare information, kontakta Per-Olof Lindholm, VD E.ON Elnät, telefon 070 – 525 92 96, eller Alf Larsen, enhetschef och ansvarig för regleringsfrågor inom E.ON Elnät, telefon 070 – 644 34 61.

Verksamhetsplanerna för E.ON Elnäts områden kommer under eftermiddagen att finnas tillgängliga på eon.se.

E.ON Elnät Sverige AB

Kommunikation