E.ON elnäts kunder nöjdare i årets SKI-mätning

Svenskt Kvalitetsindex presenterar idag resultaten från sin kundnöjdhetsundersökning av den svenska elmarknaden. Elhandelsbranschen totalt står stilla men bland elnätskunderna märks en förbättring. E.ON Elnät står för den enda ökningen bland företagskunder med 58,6 till 61,5 och driver därmed upp branschsnittet jämfört med tidigare.

E.ON Nordics koncernchef Jonas Abrahamsson har följande kommentarer till resultaten:

-  Vi är inte nöjda med att inte ha förbättrat oss totalt sett jämfört med förra året. Våra ansträngningar för att förbättra vår kundorientering har uppenbarligen inte varit tillräckliga och vi måste nu satsa ännu hårdare på att göra våra kunder nöjdare. Samtidigt är det naturligtvis så att situationen under såväl föregående som innevarande vinter med höga elpriser orsakat av kall väderlek, låga nivåer i vattenmagasinen och problem i elproduktionen har bidragit till resultatet. Det formar just nu kundernas bild av oss och resten av energibranschen.

-  Vi på E.ON är dock mycket glada för den positiva utveckling vi ser för E.ON Elnät. Under de senaste åren har E.ON i alla led satsat på att göra våra kunder nöjdare. Vi har grävt ner 1 700 mil luftledning för att säkra elleveranserna till utsatta kunder och minskat elavbrotten med över 60 procent. Vi har också arbetat hårt med att förbättra service, kundbemötande och klagomålshantering. Samtliga delar av verksamheten förstår hur viktigt det är och arbetar för att våra kunder ska bli nöjdare. Dagens resultat från SKI visar att vi måste förstärka våra satsningar ytterligare.

-  E.ON gör också stora investeringar för att bidra till en renare energiproduktion, exempelvis satsar vi mycket på biogas. Vi invigde också i år en av världens största vindkraftparker i havet utanför Danmark vilket kommer att minska utsläppen med 700 000 ton koldioxid per år.

I resultaten från undersökningen framkommer att:

• E.ON  följer elhandelsbranschen med oförändrat resultat: för privatkunder 60,5 och för företagskunder 60,9.
  • Elnätsbolagens företagskunder blir nöjdare och här driver E.ON ökningen med att gå  från 58,6 till 61,5. För privatkunder står E.ON stilla med ett resultat på 60,1.
  • Inom fjärrvärmebranschen är resultaten för företagskunderna oförändrade medan privatkunderna är mindre nöjda än tidigare. Dessa är dock fortfarande den nöjdaste kundkategorin. E.ONs resultat ligger stilla och privata fjärrvärmekunder får indexvärdet 67,2 medan företagskunderna får 62,5.

För ytterligare information, kontakta Torbjörn Larsson, Press Officer, tel. 0706-37 32 77

E.ON Nordic (publ)

Varumärke &¨Kommunikation