E.ON investerar 25 miljoner kronor i modernisering av avfallspannan i Mora

E.ON fortsätter att satsa på fjärrvärmen i Mora och investerar drygt 25 miljoner kronor i en omfattande ombyggnation av avfallsförbränningsanläggningen. Med modernare panna ökar energieffektiviteten och de klimatpåverkande utsläppen minskar.

I januari 2010 vann E.ON upphandlingen om brännbart hushållsavfall från Mora, Orsa, Älvdalen och Malung-Sälens kommuner. Avfallet ska förbrännas i E.ONs anläggning i Mora och bli till klimatsmart fjärrvärme åt kunderna.

– Vi kommer att ta emot cirka 19 000 ton avfall varje år, berättar Kjell-Åke Wallström på E.ON Värme i Mora. För att öka kapaciteten och energieffektiviteten genomför vi därför en omfattande modernisering av anläggningen. Ombyggnationen innebär att pannan uppgraderas med bästa möjliga teknik, vilket även bidrar till att minska utsläppen av koldioxid.

Upphandlingen av vem som kommer att utföra ombyggnationen av anläggningen är nu klar och uppdraget går till Babcock & Wilcox Völund AS. Arbetet startar i september och kommer att stå klart till årsskiftet 2010/2011.

Ytterligare information lämnas av Kjell-Åke Wallström på tel 070-525 92 60 eller Anna Nystedt, tel 070-525 54 86.