E.ON köper fjärrvärmeverksamheten i Staffanstorp

Det står nu klart att E.ON Värme Sverige AB köper fjärrvärmeverksamheten i Staffanstorp av Staffanstorps kommun. Överlämnandet beräknas ske den 1 november 2010.

– Det känns fantastiskt roligt att verksamheten i Staffanstorp blir en del av E.ON, säger Anders Olsson, Affärsområdeschef för Elnät, Gas och Värme. Vi har ansvarat för drift och produktion sedan länge och förvärvet är därför ett naturligt steg för oss. Och med den långsiktighet som ett ägarskap innebär öppnar förvärvet upp för att utveckla verksamheten ytterligare.

Fjärrvärmeverksamheten i Staffanstorp ägs av Staffanstorps kommun, men har genom avtal skötts av E.ON i över tio år. Ett avtal som upphör när köpet träder ikraft under senhösten. I kommunen finns runt 500 kunder med fjärrvärme, merparten av dem villor, och cirka 27 GWh fjärrvärme levereras varje år. Verksamheten är integrerad i E.ONs ordinarie verksamhet, bland annat med personal från E.ONs organisation.

– Det nya ägarskapet innebär i princip ingen förändring för kunderna, säger Peter Jonsson, Regionchef på E.ON Värme. Liksom tidigare är det vi som ser till att anläggningen sköts och att kunderna får den värme och varmvatten som de behöver.

Ytterligare information lämnas av Informationschef Anna Nystedt, tel 070-525 54 86.

E.ON Sverige