E.ON och Lunds Energikoncernen tar fram energilösning till unik forskningsanläggning i Lund

När European Spallation Source (ESS), en av världens främsta forskningsanläggningar i sitt slag etableras i Lund, ska den samtidigt bli den första klimatneutrala forskningsanläggningen i världen. Därför har Lunds Energikoncernen och E.ON nu tecknat ett samarbetsavtal för att gemensamt ta fram den mest hållbara energilösningen till anläggningen.

European Spallation Source (ESS) ska bli en flervetenskaplig forskningsanläggning baserad på världens mest kraftfulla neutronkälla. Man kan likna den vid ett stort mikroskop där forskarna ska kunna studera en mängd olika material – från plaster och proteiner till mediciner och molekyler – för att förstå hur de är uppbyggda och hur de fungerar. - Vår ambition är att bygga en anläggning som ska vara klimatneutral under livstiden och att mottot Responsible-Renewable-Recyclable ska gälla som förutsättning för energilösningarna, säger Colin Carlile, chef för ESS. Både E.ON och Lunds Energikoncernen har sedan en tid arbetat med energifrågorna för ESS-anläggningen. Bolagen sitter på olika, unika resurser och kompetenser. Genom avtalet kommer parterna tillsammans att kunna erbjuda ett starkare koncept för ESS energilösning än vad var och en kan erbjuda. - Genom samverkan mellan E.ON och Lunds Energikoncernen skapas förutsättningar för att göra ESS till en ännu bättre forskningsanläggning. Detta är bra för Lund, Malmö, Öresundsregionen och i förlängningen för Europeisk konkurrenskraft, säger Håkan Buskhe, vd för E.ON Sverige. - Detta är en viktig anläggning för Sverige, samverkan mellan oss som stark regional aktör och en internationell aktör som E.ON är en stor fördel. Vi är övertygade om att vi tillsammans kan utveckla en bättre lösning för ESS ambition om klimatneutral anläggning. Det är positivt för hela regionens utveckling, säger Jan Samuelsson, vd Lunds Energikoncernen AB. Samarbetet innebär att ESS får tillgång till de båda företagens hela kompetens och erfarenheter, forsknings- och utvecklingsresurser med såväl svenska som internationella universitet och forskningscentra och spetskompetens inom Sustainable City-koncept, fjärrvärmeteknik, optimering av energisystem, vindkraft, elförsörjning och kärnteknik. Avtalet gäller samverkan kring hållbara energilösningar för el, värme, kyla, spillvärme, transport- och avfallslösningar för ESS-anläggningen. E.ON och Lunds Energikoncernen ska vara klara med arbetet som kan ligga till grund för genomförande i början av 2011. Ytterligare information lämnas av Richard Bengtsson, projektledare E.ON, 070-521 54 48, eller Torbjörn Larsson, pressansvarig E.ON 070-637 32 77. Kontaktpersoner på Lunds Energikoncernen är Mats Didriksson, 070-287 31 16, eller Peter Fogelklou, 070-602 25 88. Utsänt av: E.ON Sverige (publ) Varumärke&Kommunikation Torbjörn Larsson www.eon.se