E.ON rivstartar för förnyelse och förnybart vid Åbyverket

Idag på förmiddagen rivstartade E.ON moderniseringen av Åbyverket. Under de kommande två åren kommer en ny, effektiv biobränsleeldad kraftvärmeanläggning att byggas. Investeringen uppgår till närmare 1 miljard kronor och sätter Örebro på en framskjuten plats i bolagets storsatsning på utbyggd svensk kraftvärme.

– Att Sverige ska öka sin kraftvärmeproduktion har länge varit ett uttalat mål från politiskt håll. E.ON kommer fram till 2015 att ta en mycket aktiv roll i arbetet med att expandera och utveckla kraftvärmen i Sverige. Det känns förstås mycket positivt att vi nu får göra det i en tillväxtkommun som Örebro med egna, höga klimatambitioner, sa Karin Jarl-Månsson, VD för E.ON Värme Sverige.

Den nya kraftvärmeanläggning, Bio70, kommer när den tas i drift i slutet av 2012 att leverera lokalt producerad, förnybar el och värme. Koldioxidutsläppen från Åbyverket kommer då att minska med 84 000 ton per år.  Biobränslet, olika typer av restprodukter från skog och sågverk, kommer i första hand från närområdet. E.ONs satsning på biokraftvärme skapar därmed goda förutsättningar för nya arbetstillfällen inom den gröna näringen.

– Det är satsningar som denna, som gjort Sverige till ett föredöme i världen när det gäller minskade utsläpp. Idérika fjärrvärmeföretag har investerat stort för att byta ut 80-talets fossilbaserade värmeproduktion till förnybara bränslen. Till glädje för kunden, närsamhället och klimatet, sa Ulrika Jardfelt, VD på Svensk Fjärrvärme, som deltog vid rivstarten.

– Den nya anläggningen, Bio 70, är en satsning på högeffektiv kraftvärme. Det innebär att vi framöver även kommer att kunna maximera vår elproduktion och leverera mer förnybar el. När den ersätter el producerad vid mindre effektiva anläggningar utomlands ökar klimatnyttan av vår investering ytterligare, sa Henrik Johansson Casimiro, Regionchef på E.ON Värme Sverige.

Ytterligare information lämnas av Anna Nystedt, telefon 0705-25 54 86 eller Henrik Johansson Casimiro, telefon 0730-49 93 21.

E.ON Sverige