E.ON Sverige investerade närmare 10 miljarder kronor under 2010

• Nettoomsättningen ökade med 20 procent och uppgick till 42,9 miljarder kronor (35,8).
  • Det justerade resultatet före finansiella poster och skatt minskade något jämfört med förgående år och uppgick till 6,1 miljarder kronor (6,3).
  • Rörelseresultatet uppgick till 9,8 miljarder kronor (8,0), en ökning med 23 procent.
  • Årets investeringar uppgick till 9,7 miljarder kronor (9,4).

Ingången av 2010 kännetecknades av fortsatt lågkonjunktur. Efterhand har dock efterfrågan på energi stigit successivt, vilket medför en ökad nettoomsättning på 20 procent under 2010. Enligt Nord Pool uppgick elförbrukningen i Norden till 398 TWh, vilket är en ökning med 26 TWh jämfört med föregående år.

- Att svensk industri ökade sin elförbrukning är ett tydligt tecken på återhämtningen i svensk ekonomi. Därtill har årets vintermånader varit mycket kalla, vilket också inneburit en ökad efterfrågan på energi, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef E.ON Sverige.

Sammantaget uppgick E.ON Sveriges elproduktion till 28,2 TWh, vilket är 5,5 TWh högre än 2009. Inom kärnkraftsverksamheten har tillgängligheten under året varit lägre än planerat till följd av uppgraderingsprojekten. Produktionen under 2010 ökade dock till 15,5 TWh, vilket är 3,3 TWh mer jämfört med 2009.

Den ökade elproduktionen har haft positiv påverkan på resultatet jämfört med 2009. Samtidigt har betydande lagstadgade avsättningar gjorts för det framtida omhändertagandet av kärnkraftens restprodukter vilket gett en kraftigt negativ inverkan på koncernens resultat.

Det justerade resultatet före finansiella poster och skatt från den löpande verksamheten minskar och hamnar på 6,1 miljarder kr. Rörelseresultatet ökar jämfört med föregående år, främst på grund av byte och försäljning av tillgångar, till exempel försäljningen av Baltic Cable.

- Förra årets investeringar på nästan 10 miljarder kr överstiger kassaflödet från den operativa verksamheten. Det innebär att avkastningen på sysselsatt kapital blir under 10 procent, vilket är en minskning jämfört med föregående år, säger Jonas Abrahamsson.

E.ON Sverige genomför ett övergripande investeringsprogram som omfattar 58 miljarder kr för perioden 2006-2013, varav närmare 46 miljarder kr har investerats de senaste fem åren.

- E.ON är en av de största privata investerarna i Sverige. Det handlar om investeringar som bidrar till klimatomställningen av energisystemet och kommer kunderna till godo i form av mer elproduktion och säkrare elleveranser, säger Jonas Abrahamsson.

Vindkraften har stått för en betydande del av investeringarna. Ett exempel är Rödsand 2 i Danmark som är en av världens största havsbaserade vindkraftsanläggningar. Anläggningen har kostat cirka fyra miljarder kr och bidrar nu med 800 miljoner kWh per år till det nordiska energisystemet. Det motsvarar 200 000 hushålls årsförbrukning.

Bokslutskommuniké 2010

Ytterligare information lämnas av Jonas Abrahamsson, koncernchef E.ON Sverige, eller Anders Olsson, vice koncernchef E.ON Sverige.

Torbjörn Larsson, press officer E.ON Sverige AB, 070-637 32 77.

E.ON Sverige AB (publ)

Taggar: